Friday 19 May 2023

Öppet hus

Jag visste inte att jag gillade house innan jag hörde Matthew Herbert. Hans album "Bodily Functions" från 2001 öppnade upp en ny värld för mig full av melankoliska melodier, four-on-the-floor och framför allt stora doser swing. Sedan dess finns ingen återvändo och jag hittar ständigt nya housefynd. Här har jag med mycket möda försökt koka ner samlingen till en lista med bara tio låtar.


Herbert: Suddenly
Detta är bara en av många fantastiska låtar från albumet Bodily Functions som är värt att höra i sin helhet. Ibland önskar jag att sången var lite mer tonsäker, men det kan vara en effekt av att skivan skapades under en period när Herbert stenhårt ville bejaka misstag.

Against All Logic: Hopeless
Förutom all musik som Nicolas Jaar gör i eget namn så har han också släppt två album under aliaset Against All Logic. Svårt att välja ut bara en favorit där.

Moodyman: Desire Kenny Dixon tillhör den äldre generationens housemusiker från Detroit. Låten Desire känns som någon som lattjar med en genre som hen bemästrade för längesen.

Stimming, Ben Watt, Julia Biel: Bright star - Sunset mix Julia Biels härliga sång passar perfekt till Stimmings luftiga house. Vad legenden Ben Watt från Everything But The Girl bidrar med i den här låten har jag ingen aning om.

Jamie XX: The rest is noise Jamie XX's "In Colour" från 2015 innehåller massor fin musik och den här låten svänger lite extra. Den har ett underbart mjukt drop efter ca 3 minuter.

Stimming: Tans für drei På Stimmings "Alpe Lusia" från 2016 finns den här sentimentala pärlan. Jag gillar också den korta men lite mer svårsmälta Parking Lot som låter som hoppsasteg.

Chloé (Thévenin), Vassilena Serafimova: Mare A Mare - Sequenza Version (Irène Drésel Remix) Ljudet av trä passar bra i house. Ofta dyker det upp i form av någon sorts knackning någonstans mitt i en låt men här går Chloé (Thévenin) och Vassilena Serafimova all in med marimba.

Solomun: Home Solomuns sound rör sig farligt nära en typ av polerad och fyrkantig house som jag inte är så förtjust i, men jag kan inte motstå ljudbilden och melodin i Home. Jag hittade Solomun via hans inblandning i Siriusmos underbara remix av Moderat.

James Holden: Idiot James Holdens musik är nog inte house egentligen men för att vara techno har den galet mycket swing. Jag är väldigt förtjust i hur melodin långsamt växer fram ur rytmen.

Herbert: The puzzle Til slut återvänder vi till Herbert för att förundras över hans förmåga att få vilket ljud som helst att svänga. Varje gång jag hör den här låten önskar jag att jag kunde dansa charleston.

No comments:

Post a Comment