Friday 12 May 2023

WoMAN


Våren brukar ju vanligtvis vara en hyperaktiv tid på året för alla djur på våra breddgrader. Ljusets längd på dagen ökar och bon ska byggas, ungar väntas dyka upp när som och med dom ökar intensiteten ytterligare. Men näe denne svensk har fått nog av den senaste tidens hypertempo och dunkla omvärldspolitik. Jag väljer denna gången att presentera en lista i lågväxel. Kanske inte med samma kraftutveckling som en traktor men deer OH deer John Deere vad jag ska försöka. Allt för att deeskalera den Putineska fallos jagande aktiviteten i de östra delarna av vårt älskade Europa. En lista att avnjuta med en gin & tonic eller hemkört och ljummen apelsinjuice om det är ens preferens. Tillåt mig bjuda på en skara skönsångande damer. Talanger som jag uppskattar av djupet av mitt hjärta och som skänker mig värme när jag tycker världen och min plats i den är osäker. När kroppen är min fiende och silkeslen skönsång smäktande förvärkar min smärta.

Ja det förekommer inslag av manliga stämmor här och där men det är kvinnorna i centrum. Några kanske är nya för er och kan förgylla er tillvaro såsom de förgyller min. Andra kanske är välkända och förmedlar en känsla av nostalgi och trygghet. Till er som inte gillar skvaljazz ber jag om ursäkt. Det finns en risk att ni vänder i dörren men fokus byts en bit in i listan och kanske kan det vara värt att härda ut. De skönsjungande damerna är:  i morgonens line up är

- Arpi Alto

- Diana Krall

- Haley Reinhart 

- Morgan James

- Alice Fredenham

- Amanda Jenssen

Listan:

WoMAN




No comments:

Post a Comment