Friday 25 August 2023

Zimbabwe, 80-talet och framåt

I veckans lista kommer all musik från ett och samma land, men från olika årtionden.


För något år sedan snubblade jag över ett gitarrklipp från Youtube som fick mig att ägna ett halvår år musik från Zimbabwe. En kille hade lagt upp en medryckande sång han skrivit och sen bara lämnat posten åt sitt öde. I kommentarsfältet handlade de följande hundra posterna om det sjukt ovanliga gitarrljudet. Tråden var längre än antalet som sett klippet och alla ville återskapa ljudet därhemma. 

Han som tillslut löste gåtan var säker: ”Det här killen härmar ett annat instrument, mbira. Många gitarrister som spelar sungura gör det. De byter ofta D-strängen mot en tjock E-sträng. Sen matar de på. Alltid bara på de fyra nedersta strängarna och kör snabba, barnsliga melodier. Hård konkurrens om frekvenserna i de banden. [...]”. Där någonstans lämnade jag tråden och började lyssna istället. 

Det var eget, och det var intressant. Här fanns genrer och instrument som jag knappt hört tidigare.

Mbira

Det mesta sjungs på de egna språken. Man hör inte mycket engelska. Samtidigt märks det att många av musikerna är influerade av Jamaica. Den musikaliska kopplingen mellan länderna är stark. Bob Marley gjorde sig  en del av landets historia när han släppte Survival och låten Zimbabwe 1979 när landet fortfarande hette Rhodesia och var en brittisk koloni. Guerillakrigarna blev så taggade så att de gick och vann. Sant eller inte, men bara ett år senare stod Marley på scen i Harare och firade självständigheten.



Runt den här perioden (80-talet) spelar de flesta banden i landet sungura eller jit (eller sub-genres som chimurenga och chigiyo). Det är högt tempo, snabba lekfulla gitarrslingor, melodisk bas och sång uppe på det. Låtarna är sällan under 10 minuter långa. Reaggaeinfluenserna gjorde att låtarna kortades ner lite och blev lite mindre repetitiva, och det tackar jag för när jag sätter ihop den här listan. Nu är nog Zimdancehall den största genren bland egna stilar. Dancehall med zimbabwisk twist helt enkelt.

Varför har jag gjort den här listan då?

Jag tycker själv det här är bra partymusik och hoppas att någon av låtarna letar sig in i era egna listor. Jag tror också att temat är intressant eftersom Zimbabwe inte tillhör de stora musikexportörerna i världen.

Det finns dessutom något melankoliskt som slås an hos mig när jag lyssnar på musik härifrån. Dels för att det hörs på inspelningarna att här har det aldrig funnits mycket resurser. Dels för att de äldre banden på listan splittrades tidigt och anledningen till det. I mitten av 90-talet hade var fjärde vuxen HIV i Zimbabwe. Man kan bara föreställa sig hur den siffran såg ut i bandmiljöer i storstan och hur svårt det var att hålla ihop ett band där och då. Det ger låtarna lite tyngd.

Sen, för de av er som saknar Peps Persson, finns det en chans att artister på listan kan fylla en del av tomrummet. Peps var här och hämtade inspiration under sent 70-tal och hade ett klistermärke med den gul, röd, svarta loggan av skivbolaget AIR på sitt gitarrcase. AIR är ett skivbolag som i princip gav ut samtliga album härifrån under 70 och 80-talet. "Samma sång" och "Sent på jorden" är exempel på vad han gjorde av den inspirationen. 


AIR logo. Galen skiva f.ö.


Här är själva Listan. Hoppas den förlänger sommaren! Själv ska jag lyssna på förra veckans som jag inte fått tid för.


John Chibadura - Mudiwa Jennet (eller Janet ibland)

Chibadura (1957-1999) gjorde massor av Sungura hits och var stor under 80 och 90-talet. Mudiwa Jennet är ett bra exempel på hur blandningen mellan sungura och reggae låter.


Thomas Mapfumo - Zimbabwe Mozambique

Mapfumo är en av de absolut största musikerna i landet. Han grundade grupperna Hallelujah Chicken Run Band och Blacks Unlimited. Mapfumo har sysslat med protestmusik under hela sin karriär. Först mot kolonialstyret och sedan mot Mugabe. Han har tvingats i exil och släpper album från USA numera.


ZIG ZAG Band - Mudzimu Mukuru

Den här låten gäller att lyssna på nu och inte sen. Spåren på den här skivan släcks ett efter ett av Spotify. Jag misstänker att det beror på rättighetstvister. Låten, Muzimu Mukuru är lite av en kultlåt om jag fattat det rätt. Det finns flera unga artister som gjort moderna covers på den. Nedan ett exempel med en 100% video dessutom.


Bandet försvann efter att mer än hälften av de sju medlemmarna gick bort men sedan 2022 har det återigen börjat poppa upp lite nytt material på Spotify från de av medlemmarna som är kvar!

Jah Prayzah - Chiremerera

Här har vi listans nyaste låt, från 2023. Jah Prayzah spelar mbira och visar vilket sväng man kan få till om man nött det.


Tanto Wavie - Ndichadzima

Tanto Wavie kör sin egen moderna sungura. Det här med enkla, lekfulla, melodier får en del utrymme i den här låten.


Killer T - Mudiwa Wangu

Zimdancehall. Mudiwa Wangu översätts min älskling.

Killer T


No comments:

Post a Comment