Friday 10 November 2023

Heroes and Villains

Hej. Hejsan. Hallå. Tjena och hepp, alla ni ljuva eterpolare som konsumerar varierande lufttryck förmedlat i en atmosfär av 78% kväve 21% syre ca 1 % argon lite koldioxid, vattenånga, neon och en massa annat flyktigt. I denna tid då vi alla önskar en dos verklighetsflykt har då turen kommit till denna hominid att ockupera era sinnen med audiella intryck och galenheter. Enligt sedvanlig tradition har jag tematiserat listan på ett för mig logiskt sätt. 

Det är min förhoppning att jag kan föra med er på en resa. En resa från den ljuva Vanjas violin och melankoli. Och bära era sinnen vidare likt kråkans flykt över det dimhöljda vinterlandskapet där liemannen härjar, magikern trollbinder och en ondskefull dr Frank.N.Furter härjar. Där ingen lever för evigt. I mörkret lurar väktaren, fladdermusen och har han tur stöttas han upp av den grymma Scott mot ondskan makter. Mannen med stålkropp sluter upp för att sätta punkt med ett crescendo och en sällan matchad raspig röst.

Och om ni undrar över inledningen om gaser och flyktiga ämnen så är detta enkom för att jag är trött på alla tunga ämnen i vår hemisfär! Bada bing! Sjukt dålig pappaskämt men men försöka duger ju. ;) Nog med trams från mig. Nu är det dags att en närma oss Jupiters kärna. I en orolig tid som denna behöver vi alla hjältar vi kan finna. Detta inspirerade mig till denna 10 låtars lista, Heroes and Villains. Hjältarna och skurkarna är från serie och filmvärlden. Och många av hjältarna är tveksamt enkom goda.

Med egenskaper som "Breaker of worlds", "Claimer of Vengance" och "He who lurks in the shadows". Listan blir en studie i musikalisk mångfald med musik av kända och ibland kanske mindre kända band. Episka låtar som man inte alltid kan koppla till en specifik serie/film men som i mitt tycke men som är avgörande för upplevelsen. Därför presenterar jag idag istället artist och serien/filmen vars låt jag adderat till listan. Detta får utgöra ledtråden till låten.

Det blir en resa från mörker till ljus från melankoli till frenesi. 

Så slå er ner. 

Luta er tillbaka.

Andas lugnt.

Slappna av.

Blunda och ………………………………………………………………………………………………..

Heroes and Villains

Not in order of appearance!

Prince - Batman

Jeff Russo - The umbrella acadamy

Metric, Brie Larson - Scott pilgrim vs. The world

Oingo Boingo - The Texas Chainsaw Massacre Part 2

David Bowie - Labyrinth

Tim Curry - Rocky horror picture show

The Cure- The Crow

Blue Ouster Kult - The Stand

AC/DC - Iron Man 2

Gerard Way, Ray Toro - The Umbrella Academy

Metric - Black Sheep (Brie Larson Vocal Version) ft. Brie Larson

https://www.youtube.com/watch?v=1xcSDYy3Dl4

Jag lämnar en liten present i höstrusket också. Flera listor jag publicerat här finns som extended listor med samma namn men bara " - extended" adderat efter. Detta är listorna jag börjar sikta för att få ut guldkornen åt er. Så vill ni komma åt hela paletten och djupdyka i myllan av musikalisk mångfald, väl bekomme. Men så som det mesta som planterats i mylla så växer dessa listor också. Om än absurt randomiserat och kaosartat.

Salve och glöm inte,

42!

No comments:

Post a Comment