Friday 3 November 2023

Ravi x Norah

 


Jag har haft den här listan i bakhuvudet länge. Den indiske sitarvirtuosen Ravi Shankar som fick en amerikansk dotter. Den amerikanska singer songwriter-pianisten med den indiska fadern.

Jag vet inte så mycket om Ravi Shankar egentligen, men lyssnade en period oroväckande mycket på Norah Jones. När jag återbesökte henne för denna listan fann jag att hon har blivit bättre med åren, i bemärkelsen att hennes senare verk är mer avskalade och finstämda än hennes tidigare. Vad gäller Ravi Shankars verkshöjd så kan jag inte annat än utgå från att den varit på en konstant platå fram tills hans på tok för tidiga hädangång vid 92 års ålder.

Jag har funderat på om det eventuellt står att finna någon tydlig artistisk inverkan på Norah från Ravi, en slags influens på hennes uttryck. Jag ska villigt medge att jag inte kunnat urskilja en sådan röd tråd i någon större utsträckning. Man får väl se den analysen som ett slags null-resultat, men även null-resultat ska publiceras.

Helt ärligt så vet jag inte riktigt själv vad jag tycker om slutresultatet, men det känns skönt att få ut den här listan ur systemet.

Så, till listan!

Notera särskilt den sista låten, där Norah gör Traces of You med Anoushka Shankar, hennes två år yngre halvsyster tillika sitarist. Cirkeln sluts kanske just där. Vackert.

No comments:

Post a Comment