Friday 24 November 2023

Musik och grannar

 

Jag vet inte hur många gånger mina grannar har knackat på för att påminna om volymen genom åren. Jag var varken värst eller sämst som ung, men de är ändå många. Mina föräldrars granne Marianne kommer osökt upp bland minnen. Jag trodde inte Marianne var hemma när jag taggad kom hem från skolan för att lyssna på nyinköpta Bastards. 

Hon ville inte klaga, men just den dagen hade hon migrän redan innan jag kom hem. Jag minns att jag fick trippa in och sänka för att höra vad hon sa.

Men även det motsatta har hänt, att grannar bjudit mig på starka musikminnen. Speciellt två minnen har etsat sig fast hos mig, när musik strömmats från grannen och gjort mig helt förstenad. Då har det varit fina, njutbara, ögonblick. Den här spellistan är gjord för att återskapa dessa två minnen.

Den första grannen som gett mig bestående musikminnen bodde i samma hyreshus som jag på Hässleholmsgatan här i Malmö. Hans vecka började på fredagar vid 14-snåret. Då öppnade han sin dörr mot trapphuset. Först på måndag morgon var den stängd igen. Däremellan spelade han ljuvliga vinyler oavbrutet. Nina Simone, Janis Joplin, rock-steady, gammal R&B, soul. Själv behövde jag inte ens ställa min egen dörr på glänt utan kunde bara luta mig tillbaka. 

Det här minnet är kraftigt förskönat. Han hade nämligen verkligen dörren öppen varje helg, hela helgen. Hans vinyl kunde haka sig vilken tid på dygnet som helst utan att han märkte det. Sömnlösa grannar gapade. Men här och nu ska han få lite upprättelse.

Den andra grannen som är oförglömlig är inte en person utan ett musikinstitut som jag bodde vägg i vägg med på en semester i Barcelona. Där övade pianoelever och små ensembler olika stycken i en lokal med helt overklig akustik. Att sitta på sängen med öppna balkongfönster och lyssna på talang var riktigt skönt.

Det här är alltså en spellista där musikskolemusik blandas med själfull 60/70-talsmusik, så att de här minnena kan förevigas.

LISTAN


Lite om några av artisterna och låtarna (vänster- och högerjusterade för att hålla isär grannarna):

Tony Njoku

Njoku är en Londonbaserad artist som inte är helt färdigformad. Singlarna skiljer sig mycket åt och i denna relativt nya bjuder han på en ganska oediterad vardagspianiolåt.


Phyllis Dillon

Dillon släppte bara ett album och många av låtarna var covers. ”You are like heaven to me” är dock ett egenkomponerat undantag.


Lorraine Ellison

Flera av er har möjligtvis hört Lorraine Ellisons genombrottslåt ”Stay with me”. Det är en låt som har en bra historia bakom sig. Ellison hade det motigt som artist och fick inte chansen i studion. En dag dök det upp en möjlighet när en annan artist lämnade sent återbud till en inspelning. En 40-mannaorkester var bokad och skivbolaget ringde in Ellison på vinst och förlust. Hon tackade och tog vara på chansen såhär.

Låten ”Walk around heaven” är från ett senare album och passar bättre in på den här spellistan. Minst lika bra dessutom.


Helene Smith

”Pain in my heart” är en låt som även Otis Redding spelade in. Själv gillar jag den här versionen bättre.

 

Ariel Ramírez

Ramírez var en argentinsk kompositör som passande gick på musikinstitut i bland annat Spanien. Han skrev över 300 folkmusiklåtar. ”Purmamarca” borde fresta de flesta pianolärare.

No comments:

Post a Comment