Friday 1 March 2024

Stream of consciousness

Clouddead cLOUDDEAD Artist Big Dada



För ca 100 år sedan var det hippt att skriva litteratur i en flödande form som kallas “stream of consciousness”. Författare som Proust, Joyce och Woolf använde det i flera av sina mest kända verk.


Jag tänker på den sortens litteratur ibland när jag lyssnar på cLOUDDEAD som har ett speciellt sätt att skriva texter. De staplar små iakttagelser och associationer på varandra och upprepar dem som om de vore något viktigt, men egentligen tror jag bara att de försöker måla bilder i mitt huvud. Jag kan ha helt fel men gillar i alla fall hur orden sköljer över mig och att det känns helt frivilligt att försöka tolka eller inte.


Jag har samlat ihop en lista med fina låtar med ovanliga texter som glider mellan prat, sång och rap. De flesta går nog under genren “alternativ hiphop” ännu en gång men jag hoppas där finns något för er alla.


Listan


cLOUDDEAD - Rifle Eyes

Det här flödet av ord kan jag kan lyssna hur mycket som helst på. Trion cLOUDDEAD var hyllade i början av 00-talet i kreddiga musiktidningar som The Wire. De gjorde någon sorts avant-garde hiphop men gardet verkade inte vilja följa efter.


Quasimoto - Come On Feet

Ett av Madlibs många alter egon. Han är mest känd som producent i duon Madvillain med MF Doom men han kan stå på helt egna ben med. Quasimoto väver en fin matta av samplingar ur Forbidden Planet blandat med andras och egna röster i olika lägen. Videon till låten är gammal men mysig.


Hymie’s Basement - 21 Century Pop Song

Yoni “Why?” Wolf har gjort musik i fler konstellationer än cLOUDDEAD. Den här låten har mycket känsla av stream of consciousness. Gillar delen med personen som skriker åt TVn i refrängen.


EL-P - The League Of Extraordinary Nobodies

Först en “independent as fuck”-rappare i 90-talets Company Flow, sen producent åt andra på sitt skivbolag Def Jux. Som solartist nådde EL-P inte något stor publik men han fick ett stort genombrott i duon Run the Jewels med Killer Mike. Han är en av mina favoritproducenter och också en grym rappare med mörk humor.


cLOUDDEAD - Dead Dogs Two - Boards of Canada remix

Tillbaka till cLOUDDEAD igen över en ovanligt melodiös och lekfull remix av Boards of Canada. Precis som i Rifle Eyes känns textens perspektiv väldigt amerikanskt och jag gissar att det handlar om saker bandet ser från en roadtrip eller turnébuss.


Salami Rose Joe Louis - Earth Creatures

Salami Rose Joe Louis känns som en arvtagare till både Sun Ra och Stereolab med sin lekfulla jazz som blandas med flummiga vetenskapliga texter. 


Open Mike Eagle - Dark Comedy Morning Show (feat Troy Light)

Punchlines är en viktig del av rapmusik och Open Mike Eagle behärskar både musik och standup. Tycker om hur Open Mike Eagles röst glider mellan prat och sång det blir en rolig effekt när han likt EL-P varvar sina textrader med skratt på burk.


Shabazz Palaces - Forerunner Foray

Om ni tycker Ishmael Butlers röst låter bekant så kan det bero på att ni hört Digable Planets under 90-talet. Här är en låt från hans nuvarande musikprojekt som om möjligt är ännu bättre.


Slauson Malone 1 - Smile #6 (see page 198 and 158)

Här lämnar vi nog temat med stream of consciousness men jag ville verkligen ha med en låt av den mystiska Slauson Malone. Han gör svårdefinierad musik och det är verkligen passande att Warp signat honom.


JPEGMAFIA, Danny Brown - Kingdom Hearts Key (ft. redveil)

En sista låt som kanske inte heller passar in i helheten men den är en sorts helhet i sig själv. Med sina tempoväxlingar och udda produktion händer här lika mycket som i tio hiphoplåtar som spelas på P3 Din Gata. Missa inte att lyssna in hela JPEGMAFIAs och Danny Browns album från 2023 som jag tycker känns som en modern Pauls Boutique.



No comments:

Post a Comment