Friday 8 March 2024

We value our British values

Sedan jag postade förra spellistan här har jag varit i Norwich för att hälsa på min syster. De senaste gångerna jag varit där har jag alldeles för sent blivit påmind om hur mycket dyrare det blivit att använda det brittiska mobilnätet. Att streama Spotify en halv dag går inte. Därför bestämde jag mig för att sätta ihop en spellista som kan laddas ner i förväg inför nästa gång.

Just på denna resan slog det mig första dagen när jag skulle gå och hämta min systerson på skolan. Jag läste sms:et som radar upp tariffer och fick efter det gå mot skolan i tysthet och insupa intryck.

Jag tänker sällan på det men det är ett rätt märkligt land. Ovanligt fullt av kontraster. Det finns få ställen som kan ge mig ett ruffigare intryck än Storbritannien. I skarp kontrast till alla trevliga människor och fraser man möter, vilket ärende man än har. En trevlighet inbyggd i språket.

Det traditionella mot det progressiva är en annan kontrast. Det konservativa slår mig direkt när jag kollar åt fel håll vid första bästa övergångsställe. Och ändå är det kanske här mer än någon annanstans som nya trender föds.

Norfolk har högst koncentration av kyrkor i världen. De finns överallt. Men det verkar inte ha gjort något stort avtryck på de man möter på krogen vid fotbollsstadion. Även här är kontrasten stor.

Utöver det har vi klasskillnaderna, mixen av kulturer och så vidare. 

Som pricken på i:et sitter där en skylt på dörren till systersonens skola, där står ”WE VALUE OUR BRITISH VALUES”. Efter alla intryck är det inte fullt så solklart som det låter.

Det får bli bli en lista med lite av allt helt enkelt!

Listan!


No comments:

Post a Comment