Friday 23 August 2024

Är det påsk snart? Jag vill ha memma!


Finland. Den underbara sagan om ett land på andra sidan hafvet. Jag har sett för lite av dig. För att inte tala om att jag på sistone hört för lite av dig. Det var länge sen det var något slags finlandsfokus på Musikveckor. Idag bryter den vi trenden, finlands sak är ju vår!

En sak ska tilläggas: Jag har länge haft en teori kring att de kulturella årtionden är förkjutna mot kalenderårtionden med tre år. Tänk på det: 1981 var inte direkt representativt för 80-talet. Snarare hade mycket kultur fortfarande en air av 70-talet. De bästa 90-talsfilmerna kom från -93 och framåt, och ännu i början på det nya årtusendet fanns det en air av 90-tal i filmkonsten. Vilket såklart är helt rimligt, ett årtiondes kulturella särprägel uppstår inte på en nyårsnatt: den tar tid. Enligt mina beräkningar alltså ca. tre år.

Med tanke på detta så består dagens lista av finsk musik från det kulturella 10-talet, alltså 2014-2023.

Ole hyvä: Listan

No comments:

Post a Comment