Friday 30 August 2024

Lust to Scream

 


Hej hej och hjärtligt välkomna till denna Lust to Screeeaam special. Som jag utlovade i mitt förra inlägg avser denne skåning att i en kortare följetong utforska olika metoder för Homo Sapiens
att framkalla mekaniska vågor att sända  genom just mediet luft. Alltså ljudvågor som vi som art kan framkalla, då främst genom våra stämband men även genom exempelvis klickande, strupsång eller polyfoniska övertoner.

Efter en lång tid av positiva men svåra val att göra så har jag känt en positiv och stark lust att skrika. Och som genom en flax och mitt fantastiska, galna jobb så fick jag också arbeta med det förlösande att skrika och insåg att, jepp det kan jag! Och japp det är fångat på film! Så varför inte göra en lista fokuserad på just skrik. Det föreligger viss risk att ni vaknar! 

I vårt notoriskt tysta, kyliga norden så tillhör jag en säregen avart. Jag är sällan tyst, absolut inte lågmäld och kan väl ibland snarast räknas som högljudd och ibland kanske bombastisk. Kanske inte alltid positiva egenskaper men att våga hitta och använda sin egen röst om så endast till vardagligt tal är enligt mig guld värt. Och ibland så behöver vi alla kunna höja vår egen volym och ibland REJÄLT! Att få höras, att själen ventileras ut i etern och om omgivningen är rätt, återkomma som ett härligt vibrerande eko. Att låta sin inre känsla komma ut i ett väl tilltaget skrik kan vara magiskt. I denna lista möter vi människor som verkligen kan skruva upp och även modulera fenomenet att skrika.

Det finns ju andra än rocklegendarer som kan få till skrin som får märgen att skaka, dallra och skälva i sin djupa gömma inom våra kroppar. Tyvärr är de få. En av mina favoriter och mitt livs musikaliska hjältinna är Björk. Hon får inleda och staka ut vägen. Hon får gott sällskap av Nina Hagen och Tina Turner. Vi kommer även möta Little Richard, från Rock and rollens magiska värld. Och när man talar om musikvärldens stora skrikare så dyker förstås Heavy metal upp som genre. Med starka skrikare som Robert Plant (Led Zepelin), Steven Tyler (Aerosmith), Jonnie James Dio (Dio) och förstås Rob Halford (Judas Preist). Men vi får ju inte glömma alldeles fantastiska Serj Tankian i System of a Down!!!

Vi avslutar med otroliga Greta van Fleet! med låten "Highway tune". Sitt sound till trots så är låten från 2017!

Har ni möjligheten så sök upp en bra plats och öva på ert favoritskrik. Var rädda om stämbanden bara. Och sen kanske köra ett litet sommaren är snart slut skri, eller varför inte ett jag vinterskri för att locka hit snö i vinter.

Mycket nöje och tills vi möts igen, 42!


No comments:

Post a Comment