Friday 6 September 2024

Genre benders

 


Precis innan sommaren dök kanadensiska Saya Grays musik upp bland mina rekommendationer. Det var en glad överraskning för Spotifys algoritmer funkar sällan så här bra trots all lyssningsdata jag glatt bidrar med. Jag sträcklyssnade på hennes tre album och hittade en massa rolig musik där Saya rör sig fritt mellan olika genrer. Det hela satte igång en kedjereaktion som fick mig att börja återbesöka andra favoritartister som gärna blandar stilar hej vilt. De mixar analogt och digitalt, trummaskiner och handklapp, sång, en massa bas varvat med loopar och överraskande små samplingar.


Jajamensan, det blev en lista.



Saya Gray - AA BOUQUET FOR YOUR 180 FACE

Mycket bas i den här låten och riffet där den möter trummorna i synk är oemotståndligt. En stark inledningslåt som förtjänar sin titel i all caps.


Jamie Isaac - (4:30) Idler / Sleep

Jamie är King Krules mest skönsjungande kompis. Jag tröttnar jag aldrig på bytet av trummor i andra versen.


Sylvan Esso - Hey Mami

Trestämmig kör och handklapp ger lite folkmusikkänsla i början. Gillar verkligen Amelia Meaths röst och sen blir det riktigt maxat när basen gör entré.


Saya Gray - DIZZY PEOPLE BECOME BLURRY

En låt till från Saya Gray med fantastisk dynamik och mycket action på två minuter.


Efterklang - Raincoats

Ännu mer handklapp, stämmor och fint driv från Efterklang som nog är Danmarks mysigaste band 


Owen Pallett - Spell For A Weak Heart

I början av 2000-talet gjorde Owen Pallett fantastisk musik namnet Final Fantasy. Nu finns hans första skivor i deluxeutgåvor med gamla låtar som inte släppts tidigare, tex det här fyndet.


Cid Rim - Purgatory

Jag snubblade över Cid Rims musik under en period när jag lyssnade mycket på Dorian Concept. Gillar verkligen hans organiskt elektroniska sound.


Saya Gray - ANNIE, PICK A FLOWER.. (MY HOUSE)

Tillbaka till Saya Gray och ännu ett beroendeframkallande basriff. Tycker om hur låten byter riktning hela tiden på ett sätt som påminner lite om Mr Bungles låtar på det roliga albumet California.


The Books - An Animated Description of Mr. Maps

Den här låten av The Books är nästan 20 år gammal nu men uppbyggnaden och trummorna som synkas med rösten som beskriver Mr. Maps känns fortfarande väldigt spännande.


Slauson Malone 1 - The Wake Pt. 3 & 2 (see page 87, 58 and 48)

Det börjar med en liten blåssektion och fortsätter med gitarr och Slauson Malone 1s vackra sång. Gillar den långsamma utvecklingen och hur trummorna först kommer in i sista minuten.




Bonus: Liveversion av DIZZY PEOPLE BECOME BLURRY och ;)






No comments:

Post a Comment