Tuesday 10 September 2024

Collab: Överskattad / Underskattad låt




Efter Fredriks senaste skrik-lista uppstod en debatt om hurvida Judas Priest - Breaking the law var en överskattad låt eller ej. Meingarna gick isär och det började spånas på fler låtar som uppfattades som överskattade. För att få lite struktur på det hela satte vi ihop en sammarbetslista där deltagarna Daniel, Anders L, Pontus, Emil, Rikard och Anders J fick följande uppdrag:

Välj en känd låt som anses vara en bra låt, men som du tycker är överskattad. "Anses" kan tolkas ganska fritt men generellt något som är hyllat av kritiker / tyckare. Stor fanbase är också en indikator men försök undvika band med stor fanbase som kritiker inte gillar.

Nämn även en låt som du gillar men du tycker inte har fått tillräckligt mycket erkännande. Låten  behöver inte vara från samma artist/grupp som den överskattade låten men plus i kanten om den är det såklart.

Listan hittar ni här


Motiveringar

Pontus

Överskattad låt: George Harrison - Got My Mind Set on You
En av George’s mest populära spår på spottan och en hit-singel som hamnade på 1:a plats på Billboard 1987. (Den sista av Beatlarna som lyckades med det som solo-artist) Den har också blivit framröstad som en av hans 5 bästa låtar av fans. Låten är från hans sista (icke postuma) studioalbum. En skiva som fick bra kritik när den kom och som fortfarande har höga review scores av proffstyckare. Men vad är detta för mög? Jo visst den är väl catchy och så. Men, för det första är det en slakt av en fantastisk RnB låt från 1962 https://open.spotify.com/track/6cHDpo0YeLx5pj1RtHTYbX?si=e21b2201f4ba4462. Sedan produktionen. Stela och fula programmerade 80-tals trummor med jättereverb och tacky instrumentering som mest känns “Marianne records”. Saxen är iofs “äkta”, men en hemsk sådan och det känns som den blandas med plast-trumpeter från party kungen. Jättekass fade såklart. Videon talar för sig själv https://www.youtube.com/watch?v=_71w4UA2Oxo. Omslaget är kanske det mest dad-rockiga jag någonsin sett. Det bästa med låten är Weird Al’s version: https://open.spotify.com/track/2CstSu0GDI4dUFtE3VdubW?si=874c44e425ab4849

Underskattad låt: George Harrison - Far East Man
Inspelad under Harrisons mest turbulenta och knarkigaste år - och under en period då han hade drabbats av struphuvuds-inflamation. Namnet på skivan “Dark Horse” är alltså någon form av ordvits/dubbelmenin efter som det var så han lät. Skivan floppade och singlarna presterade sämre än någon annan post-Beatles platta dittills. “Jim Miller of Rolling Stone called Dark Horse a "disastrous album" to match the "disastrous tour", and a "shoddy piece of work””. Överlag är skivans ratings ganska låga även såhär i efterhand, någonstans mellan 2 och 3 stjärnor i snitt. Men här finns det guldkorn enligt mig. Titelspåret är kalas och Simple Shady och So Sad är habila ballader - men framförallt är det låten Far East Man som jag vill slå ett slag för. En grymt soulig låt skriven tillsammans med Ron Wood (Som hade en affär med Harrisons frun vid tillfället innan hon lämnade båda för Eric Clapton - Samtidigt som George strulade runt med Ringos fru!). Grymt band dessutom med Sly Stones trummis och Billy Preston bakom pianot. Ron Woods version på låten är också bra med George som gästsångare/gitarrist. Klart underskattad låt i hans diskografi.


Daniel

Överskattad låt: Depeche Mode - Personal Jesus
Nära miljarden lyssningar i olika releaser trots svag sång, ett plojkomp och en melodi som verkar vara skriven på blockflöjt blir det mitt bidrag.

Underskattad låt: Logh - Death to my hometown
Här tänkte jag direkt på alla de bra lokala band man hört men som aldrig blev något. Mitt bidrag här blir Logh, Death to my hometown.


Rikard

Överskattad låt: Madonna - Like a Virgin
Enligt mig en ganska hemsk låt. Jag gillar inte produktionen, jag gillar inte sången och jag gillar inte låten och melodin heller egentligen.

Så fort denna låten kommer på radio så byter jag kanal fortare än kvickt. Madonna som helhet är en fruktansvärt överskattad artist i min mening. Hennes sång är irriterande och emellanåt lite sur. Hon har gjort några av de värsta covers som någonsin gjorts, tänker på American pie och Hung up (semi-cover) som har snott Abbas riff till Gimmie gimmie gimmie och jag har nog aldrig rikitgt fastnat för en enda låt med henne tror jag.

För att illustrera hur dålig denna låten är så kan man först lyssna på Michael Jacksons - Billie Jean som kom ut två år tidigare och sen direkt efter Like a Virgin. Det låter som en riktigt billig kopia enligt mig. Basslingan är väl det första man nickar till på men det finns mer likheter, till och med fraserna "Touched for the very first time" och "She claims I am the one" tycker jag påminner om varandra, och är väl i sak huvud-hooken i båda låtarna om man bortser från basen.

Denna kvalar in på mångas "Bästa listor" över både låtar genom tiderna och bästa låtarna från 80-talet. Många håller detta som Madonnas bästa låt vilket inte säger så mkt för egen del, men iaf.

Hur lyckades hon t.ex hålla sig relevant när Whitney Hustons debut kom året efter till exempel? Queen of pop my ass. Queen of suck möjligvis. (Fan va coolt sagt av mig)


Underskattad låt: Madonna - Lucky Star
Detta är väl inte direkt en okänd låt, men kan inte direkt minnas att jag hört den spelas på radio någon gång. Kanske den aldrig slog i Sverige av någon anledning? Madonnas första skiva, som heter Madonna är ju hennes klart bästa. Holiday är en av hennes minst dåliga hits och denna Lucky Star är lite av en bortglömd pärla (i madonna-mått mätt) skulle jag säga. Snyggt omslag också, det har hon inte många av. Låten är ingen superbanger, men jag älskar verkligen produktionen. För att återigen tråka ut er med city pop referenser så tycker jag mig kunna höra en hel del city pop i detta, kanske är detta albumet en inspirationskälla för t.ex Momoko Kikuchi som har en liknande karaktär på rösten dessutom. Jag ville verkligen hitta en låt med samma artist som den överskattade låten, och jag lyssnade och lyssnade och denna va den bästa jag kunde hitta. Så grattis då, typ! Nä, men denna är ändå ganska bra. typ, iaf ganska. Vad tycker ni? (edited) 


Anders L

Överskattat låt: Prince - Purple Rain
Så jävla seg, sleazy, lååååång, utan något intressant musikaliskt i den. Whats up med denna låten ??? Och vad fan betyder Purple Rain anyway. Blä.

Underskattad låt: Prince - Partyup
Lyssna hellre på: Prince - "Partyup" - från hans bästa skiva "Dirty Mind". Detta är sista spåret på skivan - minst spelat enligt Spotify, men jävla vilken understated banger detta är. Hela låten bygger på ett snabbt, snortight,  uber-funkigt gitarr-komp. Detta i kombination med Princig falsettsång gör det till min största Prince-favorit. Att bryggan är lite mjäkig gör bara att man längtar tillbaka mer till det funkiga gitarrkompet. Hela skivan är rätt lågt mixad, så spelas helst på hög volym.


Emil

Överskattad låt: Håkan Hellström - Känn ingen sorg för mig Göteborg
Du kan få den mest överskattade låten enligt mig sålänge, har inte landat i den andra ännu. “Känn ingen sorg…” med Hellström är en outlier för mig i avseende att jag absolut inte kan förstå vad som är så genialiskt med den.

Underskattad låt: Haddaway - What is Love
Vet inte om jag stretchar det lite för mycket nu, men som underskattad låt väljer jag “what is love” av “Haddaway”. Inte för att den är generellt underskattad kanske, men mer att jag personligen avfärdat den som en töntig eurodancegrej. Men varje gång jag hör en cover tycker jag att man blir överraskad av hur bra den faktiskt är.


Anders J

Överskattad låt: Abba - dancing queen
När det begav sig verkade Abba verkligen inte vara någon kritikerfavorit. Den inställningen ändrades gradvis och nu är den allmänna uppfattningen att Abba är ett stort och viktigt band. De har definitivt bra låtar men hur kul är egentligen Dancing Queen, Waterloo och Mamma Mia tex? Då Dancing Queen låg på plats 108 på de bästa låtarna någonsin (https://www.acclaimedmusic.net/year/alltime_songs.htm)  är det den som får representera men Mamma Mia var min ursprungliga tanke.

Underskattad låt: Abba - The day before you came
Nog med gnäll, Abba har gjort bra låtar också, tex slödisco-dängan Eagle,  extra-allt-bomberna Lay or Your Love on Me och Summer Night City men favoriten är nog "The Day Before You Came"  som med sin lite uppgivna nödrimmade svengelska text och sitt stolpiga italo-komp direkt fick mig på fall! Kanske inte direkt en deepcut men nyupptäckt för en abbanalfabet som mig. Ligger på plats 4914 på ovan nämnda lista. Blancmange's cover är också fin!


 

No comments:

Post a Comment