Friday 12 April 2019

Lite fest, lite vinyl

Idag blir det en lite blandad kompott. Här är en samling låtar som jag lyssnat mycket på på sistone, många av dem för att jag råkat köpa dem på vinyl.

Det sammanhållande temat är att hälften drar åt soul som får en att vilja sprätta runt i pälsrock med för stora slag, och hälften är medryckande gubbrock. Lite festlista kan jag tycka.


The Chi-Lites - Are you my woman (Tell me so)

The Chi‐Lites - New Songs, Playlists & Latest News - BBC Music

Det är sjuttiotal, det är Chicago, det är mikrofonfrillor så det sjunger om det. Det är en tid då man kan uppfinna världens fetaste riff utan att tjäna pengar på det, för att låta någon bli stormrik på det 30 år senare. En härlig tid.

The Heavy, The Dap-King Horns

Va fan är detta? Jag tyckte det lät rätt gött.

Major Harris - Sweet Tomorrow

TICRO RECOMMEND RECORDS(チクロ・マーケット・レコード・ブログ): NEW ARRIVAL ...

Ny strategi: Låt min 6-åriga son välja skivor i skivaffären. Jag fattar varför han plockade denna, omslaget håller världsklass. Den här låten är ju också grym!

Bobby Womack - Across the 110th Street

Ett tag lyssnade jag enbart på den här låten. Tror det varade någon månad. Den är så jävla bra.

Den inleder otroligt snyggt Tarantinos underskattade mästerverk Jackie Brown. Den kommer ursprungligen från en bra gammal sjuttiotalsrulle som har samma namn, men där har låten inte en så framträdande roll. Det har däremot översnutskådisen Yaphet Kotto, en av mina favoriter från den tiden. Rekommenderas!

Sharon Knolle on Twitter: "Happy Birthday to Yaphet Kotto ...

The Doors - Touch Me

Från en senare och lite mer städad platta. Fast det är mycket fint blås här. Riktigt bra, fick den på vinyl för ett tag sedan i present.

David Bowie - Moonage Daydream

The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From ...

Även denna plockade jag upp på vinyl. Jag blev jätteglad när jag hittade den för ett överkomligt pris, detta är helt klart min favoritera med Bowie. 

Santana - Shades of Time

Swingville: Santana - Santana (1969)

Så sjukt snygg skiva! Jag köpte den nyligen, det är Santanas första. Den här låten är ju jättebra.

The Byrds - Mr. Spaceman

Moonmadness: The Byrds - Fifth Dimension

Det låter säkert som att jag inte gör annat än att köpa skivor. Det gör jag. Men den här var så vacker att jag bara var tvungen, även om jag inte har någon superstark relation till bandet. 

Bobby Blue Bland - Ain't no love in the heart of the city

Var kommer denna ifrån? Har någon av er haft med den? Den låg bland mina låtar och jag tycker den är grym. 

The Inkspots - Whispering Grass

Totalt stilbrott i slutet. Detta var en kandidat till ståpälslistan. Det ryser i hela mig av välbehag varje gång jag hör den höga tonen han prickar vid 2:04. Spetsa öronen! 

Ink spots är roliga för att alla deras låtar är nästan identiska, det som skiljer dem är toner som den ovan. De flesta har exakt samma intro, så på en hel skiva kan man inte höra vilken låt det är som börjar spela.

Detta är för övrigt typisk Fallout-musik.

Ja okej då, jag köpte nyligen skivan.

Tack och hej.

No comments:

Post a Comment