Thursday 25 April 2019

New Wave, Postpunk, New Romantic, Synth Pop, osv

New Wave är kanske den mest odefinierade genren någonsin. "Typ inte ren punk, eller rock, eller pop från 70/80-talet och förresten lite olika om man kommer från USA eller England" är den exakta definitionen.

Den delas snabbt upp i subgenrer som sedan blir renodlade genrer när de börjar vandra ut från kärnan.

Jag skall vara ärlig, det är mycket som inte åldrats speciellt bra och som säkert var skit redan när det släpptes. Men jag fortsätter hitta eller återupptäcka guldkorn hela tiden när jag gräver. Jag har samlat de senaste i denna listan.


1. Devo  - Whip It
Devo är formulär 1C i Amerikansk New Wave (1A är Talking Heads, 1B är the B-52s). Så sjukt ikonisk låt där plojigheten för en gångs skull faktiskt fungerar för Devo.

2. Orange Juice - Rip it up
Detta Skotska band innehöll bland annat Edwyn Collins ("A girl like you"). Älskar det loja gitarrkompet och saxofonsolot.

3. Oingo Boingo - Not my slave
Så jädra schysst låt som jag sprang på för några månader sedan. Fantastisk typisk New Waveig-sång. Oingo Bongo sattes från början ihop för att ingå i en film ("Forbidden Zone") och hade bla Danny Elfman som medlem, kanske är mest känd för att ha skrivit Simpson-signaturen. Det var hans brors film.
Introt lovar mycket https://www.youtube.com/watch?v=7UvQLo58gY4

4. The Stranglers - Hanging Around
Tillbaka till fula Thatcher-England och halvpunkarna The Stranglers som låter och förmodligen är ganska arga.

5. David Bowie - Modern Love
David Bowie var både inspiratör för och copycat i genren. Detta är definitivt åt det mer poppiga hållet av genren.
Klassisk Bowie - jag fattar inte varför låten är så sjukt bra, och träffar mig rakt i hjärtat. Den är ju egentligen rätt generisk.

6. Missing Persons - Walking in LA
Ett mycket udda band från MTVs barndom. Inte årets sånginsats men jag tycker det ett spännande sound.

7. Tom Tom Club - On On On On
Tom Tom Club var ett Talking Heads-sidoprojekt. Jag tycker det är en unikt band som gjort ett par helt otroliga låtar. Älskar naiviteten och hur okonstlad hela låten känns.

8. Spandau Ballet - The Freeze
Klassisk brittisk New Wave-teatralisk röst och synthar.

9. Naked Eyes - Promises, Promises
Ett annat bortglömt band från New Wave/New Romantic-rörelsen i England.
S Man tänker lite Madonna/Papa Don't Preach när man hör låten, men denna släpptes redan 1983.
oundet är så daterat att det känns fräscht. Gillar den noiriga, Miami Vice-känslan.

10. Ultravox - Vienna
En gammal favorit som får avsluta listan. Bättre exempel på svulstig New Romantic finns inte. Patetiskt bra.




No comments:

Post a Comment