Friday 27 May 2011

Ny glad spellista

Veckan har varit obeskrivligt lång. Vem är Johan Holmér har varit den stora frågan. Väntan är i alla fall över, här är en ny lista med ett väldigt löst sammanhållet tema.

Jag kan ha en övervikt i min musiksmak mot deppig gubbrock. Det tänker jag nu motverka med en uppåt och glad lista. Jonas glada låtar helt enkelt. Att det är gubbigt kommer man tyvärr inte från, sådan är jag.

Jonas glada låtar

Edwin Starr inleder hårt med världens bästa antikrigslåt. Så många sanningar har du aldrig tidigare hört under 3:23 vackra minuter. Efter det kommer Arthur Conley med låten som enligt Hellacopters-Nicke är världens bästa soullåt.

Sedan hoppar jag ett stort steg till Gogol Bordellos energiska zigenarpunk. Se videon längst ner om du är oskuld på Gogol Bordello, de galningarna behöver en lättsmält introduktion.

När vi ändå är inne på obegripliga språk går jag vidare till musik från den tecknade filmen Triplettes de Belleville (trailer). Filmen är rätt märklig, musiken är underbar. nästa stycke är en frankofil låt från filmen Darjeeling limited.

Det drogliberala inslaget (obligatoriskt i mina listor) står Brewer & Shipley för. De hade i stort sett bara en hit, och det är denna. Är det några filmnördar med känsla för detaljer i församlingen så minns ni kanske den från en av världens bästa filmer Fear and loathing in las vegas (13 sekunders videoklipp).

Gamle kåkfararen Merle Haggard sjunger en glad sång med en fantastisk text om hur alla som inte gillar USA ska få ordentligt med stryk och kastas ut ur landet. Han syftar som han brukar göra på sina ärkefiender: hippies. Att han kommer överens med Willie Nelson är ett mysterium.

Sista låten är också den från Darjeeling limited. Grym gammal gladgubbpop från förr i tiden.

Bonus:
Jag vet att framförallt Gogol Bordello är tuff för nybörjare, så här är en helt fantastisk video där de uppträder tillsammans med Madonna (!) som ni kan mjuka upp med:

Gogol Bordello + Madonna

No comments:

Post a Comment