Tuesday 17 May 2011

Synthpotpourrie

Här kommer några fina exemplar från kölvattnet av syntpop och electropop. Det blev en kronologiskt historia från det allra senaste till väldigt tidigt.
Mycket nöje!

Synthpotpourrie


IAMX - Music People (2011)
Lättsmält neo-goth-inspirerat om all form av dekadens. Såg honom (Chris Corner) med ett brokigt liveband på Babel i lördags. Mycket kråkfjädrar, smink och rostiga slagverk på scenen. Mycket emo-tjejer med rakbladen redo precis framför scenen.

Dave Gahan - Kingdom (2007)
Från David Gahans andra solo-album, vid sidan av sin huvudsyssla som sångare i Depeche Mode.

Ladytron - Fighting In Built Up Areas (2005)
Albumet låter i övrigt som en Enya på extacy, men på detta spåret hittar dom tillbaka till sin fina känsla för minimalism.

And One - Panzermensch (2001)
..och så här går det när man sätter tyskar i en studio.

De/Vision - The Gold Of The Poor (1995)
Aldrig riktigt brytt mig om att ta reda på något om detta band. Mysig låt iallafall. Ypperlig motorvägsmusik nattetid.

Erasure - Love To Hate You (1991)
Det finns en liten bäck som rinner från synt-sjön, genom synt-pop-skogen och som till slut mynnar ut i dussin-pop-oceanen. Erasure hoppar o skuttar fram å tillbaka i den bäcken. Har aldrig bestämt mig för om jag tycker om dom eller inte, men denna låten har jag en del minnen till. I skrivande stund när jag skulle kolla upp det exakta årtalet så lärde jag mig att melodin är en s.k. “interpolation” av Gloria Gaynor – I Will Survive. Vilket blir helt uppenbart när man tänker på det. Vad mycket text det blev här när jag inte ens vet om jag gillar bandet.

Moskwa TV - Submarine (1987)
Relativt okänt band som från början var uteslutande instrumentala. Eftersom dom är duktiga på den biten så får dom stå för listans enda sång-lösa bidrag. En sångare togs in när dom upptäckte att man inte tjänar pengar utan en sångare. Huruvida dom tjänade pengar när sångaren väl var på plats förtäljer inte historien.

Fad Gadget - Collapsing New People (1983)
Ganska galen på scen. Såg honom (Frank Tovey) som förband mitt uppe i ett comeback-försök 2001. Blod, borrmaskiner och dess synonymer höll han på med i en timme. Gick dessvärre bort i en hjärtattack 6 månader senare, 45 år gammal.

Depeche Mode - Photographic (1981)
En synt-lista utan Depeche kan uppröra, så här är en riktig klassiker från debutalbumet i “bisarr” tappning.

Kraftwerk - Radioactivity (1975)
Det är allmänt populärt att titulera Kraftwerk som gudfädrar till det mesta inom elektroniskt inspirerad musik. Tidigt ute var dom iallafall. Bandet bildades 1970 av Ralf Hutter och Florian Schneider, ungefär samtidigt som Beatles spelade in Let It Be. Hittar inte originalet från ‘75 på spotify, så detta är istället en modernare omarbetning från samlingsplattan The Mix.

No comments:

Post a Comment