Friday 8 June 2012

Tretakt


Tretakt

Jag anser mig vara en hyggligt musikalisk man. Dock har det där med taktart alltid varit ett mysterie för mig. "den går ju i sex åttondelstakt för sjutton!!" fuck you. Visst hör jag att "take five" har en lustig takt men inte fan hör jag att det är fem fjärdelstakt. Tretakt däremot, det hör vem som helst. Går inte att ta fel på. Jag gillar valstakten och har samlat ihop tio fina tretaktare.

Freddie Wadling - Fattig Bonddräng

Georg Riedel feat. Astrid Lindgren eller nått. Om det hårda drängalivet. Supa, slåss och jaga fruntimmer samt dödsångest.

Rodolfo Biagi - Viejo Porton

Javisst, en tangovals. Man dansar alltså tango till vals på tangohaken ibland, en sensationell nyhet för många inser jag. Denna är min favoritvals att dansa till. Så här bra dansar tyvärr inte jag till den.


Emmylou Harris - Tennessee Waltz, Flying Burrito Brothers - Farther along

Valstakt är vanligt i fin gammal country men plockades ävenupp i rock/hippiecountryn på 60-70-talet, bäst bemästrad av Gram Parsons och hans Flying Burrito Brothers. Hans gamla flamma Emmylou Harris gör det fint också i sin lite mer slipade Tennesse Waltz.

The Handsome Family - My Ghost

Även denna visa är på countrytemat. Dock lite mindre traditionell text. Uppmärksamma lyssnare kanske observerar att The Handsome Family förekommit några gånger förut i mina listor. Det är ingen tillfällighet, de är ju så himla bra. Spelar gärna tretakt också!

Monica Zetterlund - Farfars Vals

Vi svenskar gillar ju vals. Jag gillar särskilt denna som blandar jazz och gammelvals och går lite i moll då och då.

Gena Raps - Walz No 5 (Antonin Dvorak)

Många klassiska kompositörer (när blir man klassisk??) har skrivit valsmusik. Chopin, Schubert, Dvorak, Shostakovic, osv. Finns mycket fint att välja på. Jag valde denna som jag tycker är riktigt fin.

Le Traffic Quintet, Alexandre Desplat - Dinner Waltz

Fin vals från filmen "Lust Caution". Avvaktande, uppstannande men samtidigt flödande.

Leonard Cohen - Chelsea Hotel

Leonard Cohen har skrivit mycket fint i tretakt. Avskalat och bra.

Povel Ramel - Johanssons Boogie-woogie vals

Ingen valslista är komplett utan Povel Ramels första hit från 1942. Lysande text och grym boogiewoogie/vals mashup. Bör spelas på vart enda ställe där man överhuvudtaget spelar alls.

Det var mina tio tretaktare! "Akta're för mina tretaktare!"

/Anders

No comments:

Post a Comment