Tuesday 26 November 2013

Minns ni 2013?


Här kommer några av de gamla goda örhängena vi alla minns från 2013!

1. Young Galaxy – In Fire (Sally Shapiro Remix)
Jag hade med Sally Shapiro i min italo-lista tidigare men här överraskar Johan Angebjörn med en mörk och tuggande remix långt ifrån glittrig disco som snarare för tankarna till synt och body.

2. Jonathan Johansson – Den brända jorden
Jonatan Johanssons nya album är ganska ojämt men den här låten har fastnat med sin malande marschtakt och strama stråkar.

3. Jon Hopkins – Collider
Jag är så fräck att jag - trots en hel månad kvar på året - utnämner Immunity till 2013 års bästa album. Att en f.d. ColdPlay producent kan skapa så här bra musik slutar aldrig att förvåna mig. Spola nu för guds skull inte igenom låten utan låt den utvecklas i sin makliga takt på egen hand.

4. Arcade Fire – Reflektor
Första singeln från Arcade Fires senaste alster med mastiga crescendon, discobeat, oldschool house-piano och en ljuvlig saxofon, vad mer kan man önska?

5. SOHN – Lessons
Kombinationen skönsång och en rå arpeggiator är svår att motstå. Debutalbum släpps nästa år och jag har på tok för höga förväntningar.

6. MØ – XXX 88
Jag har inte fattat det där med Diplo, i ena stunden gör han gräslig stundentflaks-disco och i andra ljuvliga skapelser som XXX 88 med ett fantastiskt synth-brass i refrängen.

7. Azure Blue – The Road I Know (Radio Edit)
Ok, ok, det här låter mer 1993 än 2013 men det är dock släppt i år. Azure Blue fortsätter på upptrampad stig och för gamla indiepop-rävar som undertecknad är Tobias Isaksson romantiska shoegaze-pop oerhört beroendeframkallande. Hur mycket av det som är förklädd nostalgi låter jag vara osagt.

8. FKA twigs – Water Me
Motsatsen till föregående låt, mer 2013 kan man väl knappast låta med uppskurna röstfragment, skev rytmik och dubbig ljudbild. Medproducerat av Arca som här har fått hålla tillbaka sin galenskap en smula till fördel för twigs röst.

9. R – Change
Första singeln från duon med världens mest o-googlingsbara namn. Fantastisk röst, snygg produktion men alldeles för kort!

10. No Joy – E
Avslutningsvis lite gitarrbaserad musik. Canadensiska No Joy manglar sorglöst på i bästa My Bloody Valentine anda. Årets snyggaste skivomslag.

Minns ni 2013? (spotify)
spotify:user:ndesh:playlist:304MY5TodQWsRz2YaRftrf

Minns ni 2013? (web)

No comments:

Post a Comment