Thursday 14 November 2013

Missing from Spotify

Jag inleder denna posten med att be så hemskt mycket om ursäkt. Detta är en YouTube-lista. Jag lämnar lite utrymme för svordomar och kommentarer av nedlåtande karaktär här nedan. Skriv gärna i Skype-chatten också.






Till mitt försvar, denna lista är per definition omöjlig att göra i Spotify eftersom den består av låtar som inte är tillgängliga på Spotify.

Jag har försökt göra en YouTube-playlist av det hela som ni hittar här: http://www.youtube.com/playlist?list=PLsts_dXHdylZXH2YuSU0FGSsKWt9-zMtL
Jag ber om ursäkt för reklamen ni förmodligen behöver trycka förbi.

1.  Elastica - Connection
Elastica var för en kort period de koolaste katterna i Britpop-kommunen. Jag har också för mig att en av musikvecko-deltagarna, ni kan säker räkna ut vem, erkänt att han var lite kär i sångarskan.



2. AC/DC - Little Lover
Under mina första nio år i skolan hade jag en skolkamrat som vi kan kalla för "Per-Olle". Han hade många dåliga sidor, tex var han mytoman och spelberoende. Det gjorde att han hade lite svårt att få kompisar. Han hade några bra sidor också. T.ex. var han en av Sveriges mest lovande bordtennisspelare. Han hade också en mycket utvecklad musiksmak redan i unga år. "Per-Olle" introducerade mig bla till Primal Scream.
På den tiden förknippade jag AC/DC med den outhärdliga, knudiga "Razors Edge"-skivan som spelades i skolbussen till Getinge varje dag. Men "Per-Olle" visste bättre, och plockade fram lite gamla AC/DC-plattor från 70-talet. Många fina spår på dem men framförallt gillar jag Little Lover.



3. Spank Rock + Diplo - Put that Pussy on Me
Fanns på Spotify förut. Diplo remixar nån smutsig Spank Rock-låt mha lite 60-tals-samplingar. Videon är orelaterad men imponerande.



4. Edith Frost - Too Happy samt It's a game
Edith Frost är en singer/songwriter som normal placeras i alternativ-country facket. Hon finns representerad i några covers och på en och annan samlingsskiva på Spotify. När jag tvingas lyssna på offline-musik, tex när jag flyger eller åker tåg i utmarkerna där internet lyser med sin frånvaro (typ varannan kilometer på vilken järnvägssträcka som helst) brukar jag se till att lyssna på några Edit Frost-skivor jag kommit över och som ligger och skräpar på min iPad. Jag tröttnar aldrig.




5. Townes van Zandt - Dead Flowers
För oss Big Lebowski fans är denna Stone-covern gammal skåpmat. Lyser dock med sin frånvaro på Spotify.



6. Jim White - A town called Amen
Detta är en live-inspelning inspelad av någon lokal Göteborgskanal. En fantastisk sång, en fantastisk inspelning. För er som inte känner till Jim White: Kolla upp honom.



7. Emilio Pellejero con Enalmar De Maria - Mi vieja linda
Spotify har stort tangoutbud. Denna härliga lilla milonga är nästan den enda jag saknar. Tangon är inte från någon av de stora orkestrarna utan lite mer av ett one-hit-wonder vad det verkar.





8. Charles Bukowski - The Secret of my Endurance
Här borde egentligen låten "Telepopmusik - An ordinary life" varit. Men se, den hade försvunnit från YouTube också. Telepopmusik är en fransk elecrtronica-grupp. På en gammal samlingsskiva från 90-talet jag tappat bort fanns låten "An ordinary life" där de hade tagit denna Bukowski-poesi och lagt på lite fet electronica.
Jag gillar Charles Bukowski. Han var inte speciellt IT, scrum eller liknande. Därför stoppar jag in hans egen uppläsningen av hans dikt nedan. Det var det hela.









No comments:

Post a Comment