Tuesday 26 May 2020

Good ol' dump



Jag är en sådan person som ofta sparar de godaste bitarna till sist i godispåsen för att ha kvar det göttigaste till sist. Ibland leder detta till att man är lite trött på godis när det väl blir dags att konsumera de allra ädlaste sorterna.
Översatt till musikveckor-termer skulle man kunna säga att man ibland hinner tröttna på vissa låtar lite grann innan de hinner komma in på en lista och därför ser de aldrig listans ljus innan de pensioneras. Idag har jag tänkt att motverka detta lite grann genom att bara slänga ihop en del goa bitar som jag gillar just nu och några som behöver pensioneras för att kunna sova bättre på natten.
Kan också meddela att den doldis som Pontus klurade ut är Jake Xerxes Fussell som jag har lyssnat ganska mycket på på senaste tiden. Han blir lite överrepresenterad i denna lista och jag slänger in en lite vilsen finländare också bara för att. Vad säger ni nu då! Kan man bara göra så? Ja, det kan man.


1. Michael was hearty - Fussell är en folk/country/blues artist som riktat in sig på att smiska nytt liv i gamla amerikansk folkmusik. Han fick intresset av sin far som intresserade sig för gamla folksägner och folkmusik. Oklart om det vara var intresse eller jobb, men hur som så resta han ofta med sin far och besökte gamla folkmusiker och bluesartister. Detta ledde till att han själv började studera gamla musiker kring Chattahoochee Valley som tonåring. Senaste albumet där han även har ett band bakom sig tycker jag är helt magiskt.

2. Dont think twice its allright - Kunde inte motstå att ha med en Dylanlåt efter alla diskussioner på det senaste. Steve Young asså. Också en riktig doldis. I denna tolkningen så börjar han på 98% och sen ökar han. Jävla gött gung också. En riktig käftsmäll. Första gången jag hörde den så blev jag förvånad flera gånger över vilka vändningar låten tar under resans gång. Och sen drar han på i 120 sen på slutet. Härligt förlösande.

3.  Antti Autio - En go finne. Vissa låtar låter lite som coldplay och andra lite mer som Jose Gonzales.
Men istället för att som Coldplay spela för ett fullsatt Wembly Stadium så sitter detta Mumintrollet i sin morsas trädgård i en baden-baden och spelar för en älg som har blivit full på jäst förfallen frukt och för en halvt genomskinlig solblekt trädgårdstomte i plast som börjat mögla lite på insidan.

4.  se 1.

5. Jayhawks - Blue,  Alt-country. Jävligt mycket 90-tal. Om man tar ett nittiotal nittiotalsdoftade nittiotalslåtar och samlar i en nittiotalslista så kommer denna nittiotalslåten låta mest nittiotal av alla de nittiotaltalet nittiotalslåtar i nittiotalslistan.

6. Kate and Anna - Skön låt som jag fick upp öronen för när First aid kid gjorde den på "På spåret"

7.  The shins- Go 90-tals indie från californien tror jag. Mysig

8. se 1

9. se 3

10. Lite lung och skönt så här på slutet.

No comments:

Post a Comment