Friday 1 May 2020

Richard David James som kanske inte alla känner honom



Så idag tittar vi lite på någon som funnits i mitt liv så himla länge. Vet knappt vad jag skulle säga till honom om jag träffar honom.

Richard D. James är en Irländsk snubbe uppväxt i Cornwall, framförallt aktiv på den elektroniska scenen. Musikpressen brukar kalla honom det enda geni som electronican producerat. Är själv inte glad för sådana absoluta uttalanden, men tenderar lite att hålla med.

Jag hade kunnat inkludera väldigt mycket ifrån denne herre, men idag, med runt 10 låtar som gräns, så väljer jag att fokusera på hans huvudsakliga moniker, Aphex Twin.

Alla har väl vi sett Windowlicker-videon, eller Come To Daddy (makalös video) och hans olika extravaganta uttryck. Hade kunnat posta en hel lista med hans industriella verk (exempelvis en singel bara för att musikaliskt beskriva vad en astma-attack känns som) Men han har en underbart mjuk sida också. Och det ägnar jag mig åt idag för att skona känsliga lyssnare.

Lite roliga skrönor

Ett troll som han är så..

- Så har han tydligen under en DJ-spelning i Brighton istället för att slänga på sin favorit-vinyl istället slängt på ett 12-tums sandpapper på skivspelaren och tryckt ut det i 1000 decibel över dansgolvet. Och jag fanns inte där.

- Han köpte en militär armor truck för att slippa parkeringsböter. Poliser får inte lov att bötfälla militärfordon.

- Privat som han verkar vara undviker han gärna planerade intervjuer genom att helt enkelt inte dyka upp.

- Och mer oskrönigt så bildades hans mästerverk Selected Ambient Works II enligt intervjuer genom att sitta i en fåtölj och stirra ut genom fönstret.

- Tydligen har han missat ett tillfälle att remixa en Madonna-låt, för att han enbart skulle gå med på det om han fick spela in ljud ifrån hennes kropp. Hon tackade så klart nej, men jag vet precis vad han menar. Sound-nerds will be sound-nerds.

Och lustigt nog så är det ofta hans vänner som väljer ut vilka av hans låtar som ska in på ett album.

Nog om det. Vi går raka vägen till Listan


Ageispolis

Väldigt tidigt, och rent mys. Det fanns ett elektroniskt MTV-program en gång i tiden som bara spelade elektroniskt. Vi brukade hänga och kolla på det med läsk och cigg. Denna låten visualiserades i videon bl.a med två romerska byggnader som hade sex.

Alberto Balsalm

Detta har i åratal varit min vår-låt. Man slänger upp fönstret och kickar igång denna låten, och känner doften av träd som precis ska börja leva igen.

Goon Gumpas

Jag minns fortfarande hur arg jag blev. Det var ju liksom "det nya Aphex skiv-släppet". Har med åren lärt mig tycka om den mycket mer. Men inte då. Det har tagit ett antal genomlyssningar för att förstå. Med en blick i backspegeln har ju denna musiker alltid legat före alla andra i domänen, och det var bara att gilla läget. Detta var lite starten då han började experimentera med väldigt snabba rytmer, Jungle-prylar och saker man knappt lyckas uppfatta med öronen. Mycket obehagliga saker som sker på det här albumet för gemene lyssnare, men detta är en söt liten bit.

Polynomial-C

Ren klasiker.

Analogue Bubbelbath

Troligen hans största framgång när det begav sig. Håller än idag enligt mig.

Cheetah

Huvudspåret från denna hyfsat nya singel plockar jag inte med för att det stör stämningen. Men videon har en kul bakgrund. Tydligen fick Richie nys om en grym fan-video, och bestämde sig för att spela in videon till låten med den lille killen som gjorde den. Och det är i princip bara den här lilla pojken och hans kompisar som dansar och leker. Magi.

För att inte prata om slingorna i detta spår. Godis.

Next Heap With

...I Care Because You Do är en av mina höjdpunkter i hans katalog, och skulle gissa att det ligger i den kreativa piken. Andra spår att rekommendera här är exempelvis Icct Hedral, som han samarbetat med Philip Glass en del med.

UT1-Dot

Får också plocka in en liten guldklimp ifrån hans korta tid under pseudonymen Polygon Window. Surfing on Sine Waves kom ut i början på 90-talet. Minns när den kom in. Jobbade i en skivbutik då. Både jag och ägaren (som även jobbar i studio) blev lite häpna över hur fin ljudproduktionen var. Tror det var där Richies nörderi med utrustning började.

Selected Ambient Works II - #13

Tror jag har haft med denna på någon lista, men den måste helt enkelt vara med här. Jag ser honom framför mig, med en kopp te eller en joint. En underbar skapelse som för tankarna till stora kompositörer fast i modern tappning. Till skillnad från en hel del RDJ-älskare så ser jag detta album som hans huvudsakliga verk, och rekommenderar vem som helst att

ta en kopp te,

och bara luta sig tillbaka med sina lurar.

Det är nu trots allt vår.


No comments:

Post a Comment