Friday 31 July 2020

Jethro Mac, Fleetwood Airplane och Jefferson Tull

Ska vi säga att detta är dödsrunan över Peter Green? Och att jag inte hade tänkt på detta ett bra tag? Ok då, men det är en jäkla märklig lista isåfall.

Lite för länge brukade jag blanda ihop banden Jethro Tull, Fleetwood Mac och Jefferson Airplane. För att råda bot på detta började jag lyssna på dem rätt intensivt för några år sedan. Sedan dess kan jag skilja dem åt utan problem, men jag har också utvecklat en stark kärlek till deras musik. Och för mig hör de alltid ihop på något sätt.


Jethro Tull med sina intensiva melodier, fladdriga tvärflöjt och doft av skog och otvättat hår. Detta kan jag verkligen intensivlyssna på.

Fleetwood Mac med sin kameleontiga attityd, men som i början av sjuttiotalet (surprise) prickade in den perfekta mixen av flum, R&B och fina melodier. Behöver jag drömma mig iväg sätter jag gärna på Future Games eller Then Play on.

Jag minns tydligt när jag knäckte dem: Min dotter, då kanske tre-fyra år, hade en kompis hemma och jag var ensam med dem. Jag hade förväntat mig en väldigt arbetssam dag, men de skötte sig själva och jag låg i soffan och snurrade mina Fleetwood Mac-vinyler om och om igen. Det var en trancendental upplevelse.

Jefferson Airplane med sin helt magiska sångerska (Grace Slick, som jag inte kan något om) som trotsar alla normala melodier och bara glider runt över musiken. Det osar Vietnam, rökelse och långa halsband.

Här kommer en lista med ett urval av låtar som jag gillar. Sjuttiotaligt, skäggigt och mossigt som ni är vana vid från mig.

Listan i browsern
Listan i spotify

No comments:

Post a Comment