Friday 17 July 2020

Little Big Family Culture Mach

 

Little Big Family Culture Mach

 

När man träffar nya människor så är det oftast en av de första sakerna man pratar om.

"Jaha, så vad för musik gillar du att lyssna på då?" Samma våg av svarsalternativ som man får då svepte över min hjärna när min kära vän Robert frågade om jag var intresserad av att delta i er supertrevliga blogg. Vad ska jag välja? Vilken musik reflekterar mig bäst och framställer mig på bästa sätt i detta sällskap? Är jag verkligen så mellanmjölk att första intryck är viktigt? Är det inte bara bäst att rycka plåstret och visa en kakafoni av mina sidor? Mina Barnsliga, spektakulära, feta och konvulsionsstartande sidor. Det avantgardiska multikultimixuppväxta däggdjur jag blivit.  Den starkt emotionellt styrda person jag är med vurm för den moderna Falafelmås och Kebabkorps industrikulturstad jag härstammar från. -"Stör inte mina korncirklar säger herr kebabkorp, sittandes på en soptunna, jag ska bara dricka klart min kaffelatte och mumsa klart på min Bagel. Vi ses utanför Kebab No1©. sen."

 

Uppväxt på Hermodsdal och Limhamn. Malmö city och Österlen. Med händerna i bokskogarnas Jethro Tull mylla, höger fot i Skånes feta Pepps lera, hjärtat i Gabbans Grieg garderob och huvudet i den Ambienta Glamrocks himmeln och Transiga skyn är jag en musikalisk allätare.

 

Till er har jag valt att göra mellanmjölk genom att blanda minimjölk och råmjölk. Från min mest fullfeta mörka råmjölkssida hela vägen bort till den lättaste, tunnaste av kolloidlösningar. Vi börjar i den djupa mörka och feta sidan och så spär vi allt efterhand med lättare varor och kanske en sked supersöt OBOY! då och då.

 

Att inför en ny grupp människor introducera sin musiksmak kan vara jämställt med att blotta sin strupe. (Jag saknar totalt en dramatisk ådra!) Här slänger jag mig i musikvärldens vidsträckta och avgrundsdjupa musikpöl på rygg och med blottad strupe. Här blir det livat och kontroversiellt. Grunt och djupt. Ytligt och genomtänkt.

 

Little Big och deras utökade familj Little Big Family med ett litet inhopp av deras elaka Sydafrikanska motsvarighet, Die Antwoord är mitt val att introducera för er.

 

Little Big är en Rysk samhällskritisk, satirisk, provokativ hiphop/rave grupp från ST Petersburg som sjunger på ryska, engelska, spanska. Dom arbetar starkt med visuella avantgardiska och surrealistiska musikvideos. De hanterar jobbiga ämnen som sociala orättvisor, drogmissbruk och vapen.  Ibland gör dom Eurovisionlåtar som i år då dom stod för Rysslands bidrag med låten Uno. Ingenting är heligt i deras frammarsch och de räds inte att provocera stora ledare. Som i "Lollybomb" där Kim Jong-Un förälskar sig i ett kärnvapen eller för den delen i  "Kind inside Hard outside"  där Obama och Putin kör Kavajprydd MMA. Eller varför inte "AK-47" där  Pink Floyd animerade automatvapen marscherar förbi Alice i underlandet och andra D-produktioner som Pinocchio och Lejonkungen som också får sig en känga.

 

Jag lägger här till en liten varning för att låtar och videos kan innehålla  mycket starkt språk. Videorna kan även innehålla oerhört obehagliga scener så dessa har jag valt att inte länka till.  Vissa låtar gör sig bäst med musikvideon obehaglig eller ej.  Ett fåtal låtar är väldigt harmlösa, barnvänliga och trallvänliga.

 

Jag kommer även att introducera:

Tatarka, Rappare från Ryssland

Tommy Cash, Rappare från Estland

Die Antwoord, Hip Hop/Electro från Kapstaden, Sydafrika

Orgonite, Rave grupp från mellanöstern, baserade i Israel influerade av Mellanösterns kultur och post Sovjet.

 

 

Nog med babbel. Här kommer listan:

Little Big Family Culture Mach



 

Little Big, Lolly Bomb, 

 



No comments:

Post a Comment