Friday 5 March 2021

En klassisk lista


Photo by Etienne Girardet on Unsplash

Ibland funderar jag lite på varför det kallas "klassisk musik". Jag har alltid tänkt att det har något med att det är lite historisk musik, på samma vis som klassisk arkitektur är gammal. Man kan ha åsikter kring det resonemanget, men nu tog jag tag i frågan och kollade facit (wikipedia). Wikipedia menar att det heter som det gör för att den är seriös! I förhållande till t.ex. populärmusik som bekant inte är seriös, utan bara populär och lite vulgärt vanlig.

Nu borde jag kanske ha kollat upp det innan jag gav mig på att göra en klassisk lista, men nu är det för sent! Och vad spelar det för roll, egentligen? Enya kanske är rave för mig?

Listan består av låtar som innehåller något "klassiskt" enligt mig. Några omtolkade "klassiska" verk med beats, några beats med "klassiska" alster, några beats med "klassiska" alster med busdriver och några "klassiska" alster som inte är gjorde av gubbar i pudrad peruk (tror jag)

Mesig länk: LISTA

1337 länk: LISTA


No comments:

Post a Comment