Thursday 25 March 2021

Focus Pocus: Betty Davis

 Innan vi sätter igång vill jag bara påminna om en ordvits som jag fick oförskämt lite cred för i general.

"Jag vet inte mycket om henne, men jag har hört att hennes namn ska bettyda vis." 

Hade lite andra ordvitsar om Milés vitvaror och David Cup också som var helt okej faktiskt.

Så, skönt, då var det sagt, då kan vi gå vidare.

Betty Davis. Funkdrottning på sätt och vis, men egentligen mest känd för att ha varit gift med Miles Davis och även introducerat honom till tidens populärmusik, vilket i förlängningen ledde till Jazz fusion. Äktenskapet varade bara ett år tills att Miles anklagade Betty för att ha varit otrogen med Jimi Hendrix. Efter att ha hört en av bettys låtar så står jag nog lite på Miles sida i denna frågan.

Vi har i 4 veckor bettat av 4 skivor och här följer lite kommentarer längs resans gång.

Rikard: "En sak jag har lagt märke till är ju att Bon Scott inte var först med att sjunga som marge simpson. Inte ens marge simpson var först med att sjunga som marge simpson. sjukt."

Robert: "Standard funk/soul rock ackompanjerat av mestadels kråksång."

Anders L :  "Kan dock gilla hennes sjukt hårda texter"

Anders L:  "Det är intressant, hon måste varit helt besatt av sex. Prince framstår ju som rena Capuciner-munken"

Pontus: "Det är funky som tusan, super bra lir och arrangemang och riktigt tunga beat. Betty röst är sjukt rivig, ofta funkar det, men lika ofta blir det för intensivt och stönigt. Saknar oftast dynamik och minnesvärda hooks."

Anders J: "Låtarna är helt ok men saknar det lilla extra, blir snarare sugen på att lyssna på sly and the family stone istället för att lyssna igenom albumet en gång till."

Gugge: "denna har jag hört mkt - en riktig DAMN! klassiker, dvs från tiden då DAMN! var en klubb. Tror denna låten spelades varenda kväll. Ännu en episk basgång. Fyfan! Feta körer och ride i slutet!"

Robert: "Efter första plattan känns det faktiskt lite som när man var tvungen att gå till tandläkaren som barn, och så fick man ett klistermärke efteråt för man var så duktig"

Jonas: "Det är mycket olika ljud och basgångar samtidigt, jag tror det är viktigt (för mig iaf) att man lyssnar i utrustning som kan återge det någorlunda för att det ska komma till sin rätt"

Jonas: "Jag har börjat notera mönstret som känns samma i nästan alla låtar. Det börjar med några få mysiga toner, fortsätter sedan exakt likadant i några minuter utan melodi, refräng eller någon form av suggestiv uppbyggnad så att jag hinner bli rejält uttråkad."

Gugge: "tror man ska gå mer på sound o groove än melodi i denna kanalen alltså"

Jonas: "Slutar med ett hästagnägg. Solklara pluspoäng"

Pontus: "Nasty Gal [1975] Något mindre enerverande sång än de två första och lite mer utarbetade/genomtänkta låtar. "

Rikard: "Glömde skriva att F.U.N.K var ett rikrigt bottennapp, så fånig text och super-enformig. "Gonna tell ya, baut a man, he had a lot of feeling, in his hands, And his name was... Jimi Hendrix... yeah!""

Anders J och Pontus i samförstånd: "Jag vill lägga alla mina poäng på "She’s A Woman", får man det?" "Jag är benägen att hålla med, riktigt skön låt! Trist att aldrig dom här låtarna släpptes, hon hade säkert varit mycket mer ihågkommen (för sin musik) om så var fallet."

Rikard: "Asså, När hon väl gör en låt för kort istället för 1 minut för lång så är det en av de bästa hon gjort och man hade velat ha minst 30 sekunder till. Pratar om "For my man"."

Anders L (22 mars) : "jag är redo att skicka in poängen"

Anders L (24 mars): Skickar in poängen

Sen blev det ju såklart röstning och det resulterade i det här resultatet och den här Listan


Ps. Om ni trodde att jag orkar formatera text till ett läsligt format så trodde ni fel. Tack för mig!


No comments:

Post a Comment