Friday 28 January 2022

Proto-Metallens Pionjärer

Mina herrar. Efter min senaste 'bara tjejer' lista kände jag att det var rätt berättigat med en djupdykning i en av de mest manligt dominerade musikgenrerna; Heavy Metal, samt dess ursprung. – Men vad är då Heavy Metal?

När musikstilen uppstod är ett ganska omdebatterat ämne. Led Zeplin, Deep Purple och Black Sabbath anses i regel som de mest tongivande och viktigaste pionjärerna för det som vi anser som Heavy Metal idag. Vissa hävdar felaktigt att Beatles ‘Helter Skelter’ från ’68 skulle den första metal-låten. Men då får man ignorera att det fanns andra band vid den tidpunkten som redan hade börjat labba med långt hår, distade gitarrer och hårdare beats (Cream, Blue Cheer, Arthur Brown, Hendrix och Iron Butterfly t.ex.)

Ordet Heavy Metal's ursprung är omdiskuterat, det dök upp i Steppenwolfs låt ‘Born to be Wild’ redan 1968. Begreppet blev populariserat av legendariska rockjournalisten Lester Bangs i början av 70-talet som en beskrivning på den hårdare typ av rock som började bli populär. Men, vad skiljer sig då Hårdrock från Heavy Metal? Det finns såklart mycket overlap, men precis som med Hip Hopen har Heavy Metal ett gäng ‘element’ som är karakteristiska för genren och subkulturen. 


Gibson Flying V och Marshall; en vanlig Heavy Metal-combo. Just denna gitarrmodellen kom tio år före Heavy Metal ens började bli en grej. (1958!)


1) Gitarren: 

Gitarr-riffet är centralt. Det ska vara powerchords och med rejäl distortion. Hårdrock är också ofta riff-baserat, men Heavy Metal-riffet är hårdare, har mer distortion, ofta spelat på nedstämda instrument och måste såklart låta "elakt". Aldrig i dur. Riffet får gärna utnyttja en sk. tritonus  AKA “djävulens” intervall. Även ett, eller flera, face-melting gitarrsolon är förväntat i en äkta Metal låt.



 

2) Temat: 

Hårdrock har alltid handlat om hedonism: Brudar, bilar och berusning. Heavy Metalens signum är att texterna behandlar mörkare teman. Ockultism, monster och djävulen. Krig, död och våld. Skräck, ondska och mörker. Artister som Led Zepelin och Zeplin & Dio introducerade Fantasy-temat i genren, men även historiska teman är vanligt förekommande.


Rob the 'Metal God' - Att vissa var förvånade när Halford kom ut känns idag något förvånande.

 

 

3) Estetiken: 

Här är det många olika saker. Det långa håret är knappast unikt för genren, men en viktig aspekt. Hårdrock kan komma i alla färger men Heavy Metal är svart. Rob Halford och Judas Priest etablerade den nu ikoniska läder och nitar-looken inspirerad av BDSM och gayvärlden. Dio populariserade djävushornsgesten. I enlighet med sångtemat ska Heavy Metal skivomslagen vara vara mörka och brutala. Ofta inspirerade av skräckfilm eller literatur. Även bandets logotyp ska såklart se elak ut. Motörhead, Maiden och Megadeth introducerade metal-maskotten.


4) Sångstilen: 

Det finns ingen unison sångstil för Heavy Metal, mer än att den bör vara extrem. Dom tidigare banden kan ses tama idag om man jämför med dödsmetallens growl, men då får man komma ihåg hur musiken i övrigt lät vid den tidpunkten. Att skrika högt och att sjunga i falsett var något nytt och upprörande. Själva uttrycket är viktigt. 

 

Blytungt! Bonham och Jones: En av de mest inflytelserika rytmsektionerna 

 

5) Tyngden:

Bas & Trum-soundet och det hårda anslaget skapar tillsammans grunden för Heavy Metal. Tempot kan variera från Blastbeats till Powerballader. För i begreppet Metal innefattas allt från speed-metal till sludge-metal. Men det är alltså själva tyngden är vad som gör Heavy Metal, just 'Heavy'. Med Heavy Metal blev det vanligare att man utnyttjade två gitarrister för att få ett mer kompakt, tyngre sound. Dubbelpedal är vanligt förekommande. Volymen ska vara hög. Metal är i regel mer “precis” än “groovy”.

 

…Som sagt, exakt när och hur Heavy Metal uppstod är lite oklart. Det skedde inkrementellt, någon gång mellan Black Sabbath debutplatta och Judas Priest genombrott. Det var först i slutet av 70-talet som begreppet blev riktigt etablerat i och med  'NWOBHM' band som Iron Maiden, Def Leppard, Saxon, Judas Priest, Motörhead m.fl. började bli mainstream.  

Den här listan kommer dock fokusera på några av de mindre kända men ack så betydelsefulla akter från 70-talets första hälft. Band som var något på spåren tidigt…Ofta lite för tidigt. Pionjärer som inte alltid riktigt nådde kommersiell framgång, men som ändå drog sitt strå till stacken för att skapa det som skulle bli just Heavy Metal. 


LISTA: Pioneers of Proto Metal


Om låtarna & artisterna:




Omslag: Vem av dom är Lucifer och vem är polaren? Notera handsymbolen i grafittin. Detta är altså Pre-Dio's djävulshorn. Svartvit och Blod. Betyg B+


Ride the Sky  - Lucifers Friend  [1970]

Ett något obskyrt tyskt band – med en Engelsk sångare. Den här låten har allt, hårt riff, skriksång, bra driv, metal-text och eh…krigstrumpeter!? - ett litet oortodox val av instrument i Metal-sammanhang, men som trots allt fungerar oväntat fint. Även namnet på bandet är 100% Heavy Metal. Tyvärr blev debutskivan den enda i den stilen. Uppföljaren och framtida skivor är mer progrock än något som liknar metal. Jag tycker detta är en höjdare. 


Metal Score 8/10







Omslag: Ganska trevligt iofs. men alldeles för färgglatt för Metal! Stilren logga men inte så tuff. Betyg C  


Doctor Doctor - UFO [1974]

En klassiker med framtida Scorpions gitarrist-legenden Michael Shenker. Pionjärer av den typiska metal twin-gitarr solot och galopp-rock á Run to the Hills, Holy Diver. UFO är kanske inte det hårdaste bandet på listan men man kan dom har influerat många akter. Allt från Guns & Roses, Smashing Pumpkins, Helloween, Dragon Force och inte minst Iron Maiden. Maiden som har använt just denna låten som intågningslåt på sina konserter och även gjort en cover på den. 

Metal Score 6/10






Omslag: Kanske snyggaste omslaget, men det skriker inte Metal precis. Betyg B- 


Cherry Red - The Groundhogs [1971]

The Groundhogs är en idag rätt bortglömt Engelsk blues-rocktrio som hade en del lokala framgångar då det begav sig. Just denna låten har ett fantastiskt riff och stenhårt beat, samt ett solo som inte går av för hackor. Låten är väl kanske inte så representabel för bandets sound, men visst har den en del metal-kvaliteter? En annan detalj är att det är ingen mindre än Martin Birch som står som sound engineer, som sedermera skulle bli känd som Iron Maidens producent.  Älskar också ko-klockan i introt.


Metal Score 6/10







Omslag: Handritad kubism med skräcktema och dramatiska färger. Ganska Heavy Metal. Logotypen ger mer att önska. Betyg B++ 


Medusa  - Trapeze [1970]

Kanske mest känt för att vara framtida Deep Purple basisten/sångarens Glenn Hughes band. Jag tycker också låtens lugnare partier påminner om mycket om tidig Iron Maiden med lite episka tongångar och sitt mytologiska tema. Sen är Glenns skrik a la “Jesus Christ Superstar” vid partiet  4:47 en riktigt höjdare! Det är rätt uppenbart att han influerats av Ian Gillian, men vilken hårdrockssångare har inte gjort det? 


Metal Score 5/10






Omslag: Detta är USA utgåvan av skivan. Handritat, föreställande någon som drar av sin egen hud. 100% Metal. Logon känns inte så genomtänkt. Betyg A. Det andra Omslaget (Se Spotify) får ett solidt B.


Bird of Prey - Uriah Heep [1971]

Uriah Heep är rätt oförtjänt på B-listan av hårdrocksband, men här vi ett lysande exempel på riktig proto-power-metal. Powerchords, falsettsång, låtar om krigsföring, helt ‘over the top’ som det ska vara i äkta metal. Bandet var också pionjärer vad det gäller att anamma fantasy-temat, med fantasieggande  titlar som ’Demons & Wizards’ ’Rainbow Demon’ och ’High Priestess’. Jag tycker David Byron är en grym sångare, trots det… eller kanske just tack vare det rätt komiska vibratot.  



Metal Score 8/10 





Omslag: Egentligen diskvalificerad då samlingsskivan gavs ut 2001. Men vad det gäller estetiken är det en fullträff. Bra färgval, exemplariskt snygg logo.  


Forever My Queen - Pentagram [ca 1972]

Detta är egentligen en demo, utgiven på en samlingsskiva utgiven långt senare. Pentagram fick aldrig något kommersiellt genombrott, och släppte sin riktiga debutskiva först 1985 när metal verkligen hade blivit en grej.  Idag är dom lite av en kult-klassiker och anses som pionjär av doom-metal genren. Och vad ska man säga, detta är en låt med stenhårt tritonus-doftande riff och rykande hett gitarrsolo. Även namnet är ju 100% metal. 

Metal Score 7/10





'
Omslag: Mäktigt Fantasyomslag signerat Yes-artisten Roger Dean. Klart metal…eller kanske mer progrock?. Logon är snygg, men i diskretaste laget. Betyg A-- 


Breadfan - Budgie [1973]

Riktigt bra driv från denna Walesiska powertrio som lär varit väldigt inflytelserika bland så väl Heavy Metal banden på 80-talet som 90-talets Grungeband. Som bevis på detta Metallica har spelat in en cover på just denna låten på sin Garage Inc. platta. Även Motörhead, Megadeth, Soundgarden och Iron maiden har spelat in covers på Budgie låtar.  


Metal Score 8/10






Omslag: Dramatiskt och mörkt. Scorpions har många kultiga omslag. Ganska tjusig men tyvärr saknas den klassiska logotypen. (1975) Betyg B+


In Search of The Peace of Mind - Scorpions [1972]

Glöm Winds of Change. Det är faktiskt omöjligt att inte ha med en Scorpions låt när man snackar band som betytt något från metal. Dom har dom ett imponerande CV. 50+ år har dom hållit på och still going strong - släppt en ny singel i år (Med Mikkey Dee på trummor) 18 plattor i bagaget och en av världens mest framgångsrika band. Allt är kanske inte stenhårt, dom har alltid varit svaga för rockballader– men även det är ju en del av genren. Denna låten från debutskivan är ju ett bra exempel på detta. En episk historia, särskilt den den lugnare mellandelen är briljant. 


Metal Score 7/10




Omslag: Nakenhet, Eld,  något som kliver ur en vulkan. Helt korrekt. Tyvärr ingen riktig logo och fult val av typsnitt. Ändå betyg A


Shylock - Buffalo [1973]

Ett Australiensiskt band i Sabbath-skolan som nailade stoner-rock soundet långt innan det var ett begrepp. Ett ljudideal har många band försökt återskapa sedan dess, Kyuss, Graveyard m.fl. …Jag tycker dessutom just den här låten låter mycket trash-metal tänk tänk tidig Metallica, Megadeth.  Image-mässigt var dom också på rätt spår tidigt med utmanande omslag och låttitlar. Deras bästa(?) titel skulle komma på en senare skiva: “I’m A Skirtlifter (Not A Shirt Raiser)” - bra Spinal Tap vibbar på den :-D


Metal Score 7/10





Omslag: Ett skelettskepp med dova färger. Både originellt och nästan tidlöst metal-klassiskt. Betyg A++  


Kingdom Come - Sir Lord Baltimore [1970]

Ett Amerikanskt band som var väldigt tidigt ute men som också inte heller fick något vidare kommersiellt genombrott. Sir Lord Baltimore har fått cred som det första bandet som omnämnts i en artikel som ‘Heavy Metal’. Och visst är det ganska heavy, även om det fuzziga soundet idag känns mer 60-tals garage al la Cream/Hendrix än high-gain gitarrerna man ofta förknippar metal med idag. Sir Lord Baltimore har ändå haft en del inflytande, inte minst på Stoner Rock genren och jag tycker även att jag kan höra en hel del Danzig i deras sound. 


Metal Score  6/10


- - - - - - - 

Bonusvideos

För att ge en bild hur 'the big three' lät och såg ut vid tidpunkten kommer här 3 live-videos, alla från 1970.




Black Sabbath – War Pigs





Deep Purple – Highway Star




Led Zeppelin – Communication Breakdown









No comments:

Post a Comment