Friday 8 April 2022

Heart broken in 6/8 pieces

Sakta ned tempot, fram med gråtkudden och spill ut din själ för nu blir det bitterljuv soul i 6/8-tempo!


Vi börjar listan med världens coolaste Esther Philips tillsammans med en sax värd att dö för, sedan vidare till det kanske bästa Otis gjort? Och sen måste vi såklart måste vi ha med "A Change is Gonna Come", definitionen av 6/8 soul! Solomon Burke tar sedan över och får in en liten känga till Sam Cooke och Ray Charles mitt i låten, skoj. Efter det blir det hammon-himmel med Toussaint McCall. Har ni missat Prince Busters rockstedy-cover måste ni även kolla upp den! Sam & Dave följer sedan med en riktig evergreen, även den med hammond! Min första tanke var sedan att fortsätta med "I Care 4 U" av Aaliyah men när jag upptäckte vart bakgrundssamplingen kom från kunde jag inte låta bli att ta The Newcommers istället. Sedan dags för en nyupptäckt, vet ingenting om människan men även här 6/8, orgel, tjusigt arrangemang och bra röst! Vi fortsätter med nysläpp från MJB, jäklar vilken röst alltså! Till sist avslutar vi med en godnatt-sång av Malmöfavoriten Alice Boman, älskar den lite fulla basen vid 2:18.
 

Låtar som tyvärr inte kom med med som förtjänar en omnämning:

Aaliyah - I Care 4 U

Blood Sweat & Tears - I Love you more then you'll ever know.
Låten var redan med I en av Pontus listor så den fick stå över den här gången.

Magic Island - Easy Babe
Jag hade tydligen redan med den här låten i en tidigare lista så den får strykas!

David Bowie - Five Years
Såklart kan vi inte glömma den här fantastiska skapelsen som också är i 6/8

Elvis Presley - Can't Help Falling in Love
Inte ett öga torrt!

Hayedeh - Shabeh Eyd
I mitt sökande hittade jag en hel playlist med persisk 6/8, bra synkopiering här!

Och sist men inte minst Prince Busters version av "Nothing takes the place of you" som får dispans trots att den är i 4/4:

No comments:

Post a Comment