Friday 1 April 2022

Tillbaka till tonåren

Nåja, kanske några år före jag började lyssna på just denna musik, men det var den bild jag hittade.

Fick ett ryck nyligen och började gräva bland gamla låtar från förr. Inser ibland att jag är precis som min pappa - fast i musik från förr. Men till skillnad från honom spelar jag inte Elvis för mina barn, utan Aphex Twin.

Det är nog en halvkass lista för de flesta i den här gruppen, men den ger mig gåshud och mycket minnen. Första låten (Timeless av Goldie) skickar mig direkt tillbaka till promenader genom byn jag växte upp i. Hittade inte den kortare radio-versionen på Spotify så ni får hålla till godo med orginalet på ca 20 minuter. Kan skippas till nästa spår efter ett tag :) Låt 2 kommer från Dubnobasswithmyheadman som var en av skivorna som gick hetast i min NAD-anläggning där hemma. En klassiker. Och Orbus Terrarum är en skiva där låtarna går nästan sömlöst ihop från spår till spår, så jag brukade lyssna på den i sin helhet. Rekommenderar det även om detta är ett utdrag en bit in på Orbus Terrarum.

1. Timeless - Goldie
2. Dark & Long - Underworld
3. 124 - Photek
4. Plateau - The Orb
5. Angel - Goldie
6. Papua New Guinea - FSOL
7. Halcyon - Orbital
8. Traveling Without Moving - Jamiroquai
9. Little Fluffy Clouds - The Orb
10. On - Aphex Twin


No comments:

Post a Comment