Saturday 20 August 2022

First try

 Min första lista (Hello world)


Lite kontext 


Jag började lyssna på musik då musikmedia var analog och man köpte den på Tempo eller NK här i Malmö.  Med tiden blev jag också intresserad av att det skulle låta bra (audiofil aka ljudbög). Strävar inte längre efter att det låter bra, har väl nått ett ställe där jag har fattat att man aldrig blir nöjd och jag skulle hellre lagt ned tid på att spela själv ett instrument .


Jag (och förmodligen flera här) är från tiden då man lyssnade på musik sittande i soffan framför högtalarna. Då satt man genom alla 17-21 minuterna som en sida på LP-n erbjöd utan att skippa över låtar.


Med ovannämnda i åtanke så blir min inlägg en lista på skivor (har inget bra synonym till skivor) som jag tycker är bra* men bortglömda.  För mig är en skiva bra* om kvaliteten på hela skivan håller.  Något brukar vara känt men skivan får inte innehålla fyllnad. Det är därför man har gått ifrån albums idag - det finns inte många musiker idag som kan göra 8 låtar på 1 år som är bra. En hit per år är tillräckligt idag.




Marc Cohn - Marc Cohn 1991


Walking in Memphis är skivans mest kända låt ( Japp den låten som har slaktats (kanske elakt sagt) av Cher)


Kan kännas lite för mycket mellanmjölk och överproducerad för några men jag tycker den håller. 




Marc Cohn Spotify



Willy DeVille - Miracle 1987


DeVille är en artist som jag tycker hade några bra låtar och covers men resten är svårt. Detta var en skiva som användes mycket vid hifi mässor pga. kvaliteten. Skivan var på gränsen för att kvala in då de första två låtarna är tveksamma. 


När jag hörde skivan första gången tycket jag det lät mycket annorlunda jmf. med tidigare Willy DeVille inspelningar. Sedan kände jag igen gitarrljudet/spelandet ... Marc Knopfler. Knopfler hade tydligen producerat mycket på skivan och det märks. Igen kanske lite överproducerat men med Willys röst blir det aldrig för polerad.


Ni som har set The Princes Bride kanske kommer ihåg soundtrack-en till filmen Storybook love, själv tycker jag det finns mycket bättre låtar på skivan.


Detta finns en historia om skivan och strid om rättigheter,  jag har inte skivan på Spotify men vissa av låtarna kan man hitta på youtube (youtube MP3 :puke emoji:).



Spanish Jack (lysna se inte på videon)

Southern Politician

 



Detta var vad jag hade att erbjuda på denna gång. Kanske för mycket Mainstream för några men sånt är livet.


No comments:

Post a Comment