Friday 26 August 2022

Damien

Jepp. Lars Demian. En av mina hjältar. Vaggar in i de vackra, mörka anspelen, som vanligt. denna tiden på året.

Det är trots allt snart höst.




Och politiken står vid dörren. Retoriskt kan man således fråga sig, varför inte Demian?

För den som inte djupdykt i denna snubben så gratulerar jag avundsjukt till att ha en kompott framför sig av missbruk av olika slag, tragiska livsöden, död, dekadens, mörker, textrader som borde bleepats, roasting av diverse politiska skikt osv. Men mitt i allt talar textraderna till många av oss, och den öst/syd-inspirerade musiken är väldigt välskött.

När man ser honom live är han lide ploj å skoj men samtidigt förtrollande i sin utstrålning. Snackat lite med honom efter ett par gig också och det är ju lite lattjo osv, och hans folkliga bemötande är jättetrevligt. Enkel, loj å blä blö. Men jag ser något i hans blick, och när jag lyssnar fokuserat på musiken plockar jag upp känslan av en perfektionist. När det kommer till studio-kvalitet, mång-bottnade texter och förmågan i att omge sig av rätt jäkla bra musiker/körare/instrumentalister.

Som ni kommer att märka.

Trevlig mörk och skev satirisk, stundvis makaber kabaret och trubadurism, sprinkled med grymma, makabra och roliga texter. You're welcome.

LISTAN


Konungens Skål


VI inleder med min favorit som med bestämdhet introducerar vidden av hur brutalt vänster den här sköna snubben är (guilty pleasure med tanke på hur trist blå jag är inom politik). Att övertala Sveriges konung om hur meningslös monarkin är måste ha funnits på hans bucketlist fram till denna biten.
Det är egentligen två låtar från "Sjung Hej..", men plockade denna från en samlingsplatta där dom sammanfogats, för jag är patologisk när det kommer till intron.

Serenad kl 04:15


Jätterolig text, och något av det snyggaste jag hört när det kommer till studio-mixning. Både i EQ och den lysande placeringen av allt mellan öronen.

Guldkant på ditt liv


Amen Lars, inte ska vi väl...
Otroligt skickligt komiskt grepp med dur/moll skiftena.

Strippan


Finstämd och något obehagligt målande. Kniper lite fortfarande i hjärtat varje gång jag hör denna. För det är nog lite väl nära verklighet och sanning.


Den Lille Liberalen


Ta till vänster här framme i korsningen.

Blå himlen blues


Fin text och nice blås, men sträng-jobbet här är hjälten för mig; Helt underbart både i skrift och utförande.

Se nu tittar lilla solen in igen


Från en i huvudsak cover-platta. Taube, Per Gessle m.fl. Denna är en trevlig tagning på en av mångsysslaren Karl Åke Wassing's fina bitar. Erkänner på rak arm att denna kom med pga den tunga Tom Waits vibben.

Den tragiska historien om tomten, näcken och den svarta madam


Är säkert med på någon lista över historiens längsta låtnamn.

Vackert Lars. Men nu är det ju jag som är mörkast i världen. Börja inte hålla på å försöka mäta dig. (hur fan kommer man på denna texten).

Hipp Krog


"Ball" tänkte jag först. Det tog mig nog åtminstone runt 5-10 lyssningar innan jag började snappa upp lite fler bottnar än man tänker på.
Snyggt arr och energi. Rolig text. Riktigt nice blås. Allt på stadens hippaste krog.

Med revade segel


Skönt gungig och klassiskt poetisk. Saknas bara en bubbelpool.

Fint och mörkt.

Det är trots allt snart höst.





No comments:

Post a Comment