Friday 12 August 2022

MetalAsF

MetalAsF

 

MetalAsF

Glad sommar alla musikdiggare. Denna gång har det varit osedvanligt svårt att bestämma mig för vilket tema jag skulle välja. Med en musikkonsumption som går på lika delar volymkonsumption och kvalitet  guidad av youtubes algoritmer så är det svårt att selektera ut vad jag anser vara värt att belasta era trumhinnor med. Den slutgiltiga kampen bestod mellan en svensk reggaelista och en tung metallista med en twist. Valet föll på det sistnämnda. Jag väljer att fokusera på ett fåtal band med några låtar från varje.

Jag börjar med att introducera Voice of Baceprot (VOB). Baceprot betyder bullrig på sudanesiska. Ett gäng tungt rockande muslimska kvinnor i hidjab från Garut i  västjava i Indonesien rockar på sudansesiska och engelska. Denna grymma trio började med att göra covers på Rage against the machine, Slipknot, Metallica med flera tungrockare. Låt er väl lyssna på deras oerhört välkomponerade produktioner och sanslöst tunga gung.

Sekundärt introducerar jag gruppen Gnome. Japp rakt översatt, tomte. Jag kan varmt rekommenderar deras minimalistiska videos. Tung snabbspelad metall med inslag av growl utlovas. Detta är ett stonerrockband från Antwerpen I Belgien. De för med sig ett bombastiskt sound med väldigt melodiösa slingor som etsar sig fast på cortex. 

Slutligen så introducerar jag det svenska avantgare-metallbandet Diablo Swing Orchestra. En obeskrivligt eklektisk, bombastisk ,svängig, mörk och känsloöversvällande metall, swing, opera, latino konkoktion till ljudupplevelse  som stimulerar alla auduiativa knappar. Vi drabbas av crescendon med tempohöjningar med parallell tyngd från gitarr, trummor, bas, blåssektion med trumpet och trombon, stråksektion med cello och violin, blandat med elektroniska inslag. Vi som gillar beastieboys får oss en dos i det sista spåret då i en produktion med synthswave inslag!?

Mycket nöje kära åhörare.

Låt era musikaliska smaklökar låta sig väl smaka. Och förundras över hur fantastiskt kreativa vi kan vara som art i denna dunkla delen av vårt årtionde. Må vi alla tillsammans verka för det kreativa skapandet och i samklang med vetenskapen överskugga krigsivrare och fatalister med eklektiska tvärvetenskapliga och tvärsektoriella verk i stort som smått.

MetalAsF

Till er alla.

Lev väl.

42!

No comments:

Post a Comment