Friday 16 September 2022

NIPPONSOPPA - Shiti poppu

 プロペラ機, 薬物乱用, 自転車の空気入れ, 栽培ベッド, ミッドフィールダー, 子牛の肝臓, デニッシュライ麦パン, ゲーム, のど飴, オリーブオイル, 先住民族, 豚肉のフィレ, 相対性理論, カビ菌, 音楽週間

SAYONARA! NAICU MUSIKURU FOR U! AAAAH MMMMM, ICREDIBURU! TANKYOU! SAMURAI MUSIK. SHITI POPPU! SHITI POPPU VERY WOW!


CUTE CATSURU. WOW! FOR YOU! NAICU!

MUSIKURU OOOOH!



Hej hopp corona-snopp! Jag vet att Macross 82-99 inte är japan (han är mexikan men bor i Japan). Men låten är samplad från Tatsuro Yamashitas låt Sparkle. Yamashita är den artist som räknas som City Pops upphovsman (gudfadern). Dock finns det väldigt lite (två låtar) av hans material på spottan vilket är riktigt synd då mycket av hans andra grejer som går att hitta på youtube är riktigt bra. Lämnar er med originalet av Sparkle från 82 här som en bonus. Satan vilken fet låt, det är fan kriminellt. Synd att den inte finns på spottan då den hade varit listans bästa låt annars. Hoppas ni tycker samma:



Extra låt 2, mest för att omslaget är så snyggt:


Nu när jag ändå har börjat skriva kan jag lika gärna passa på att kommentera hur otroligt PK det INTE är att döpa en skiva och kärlekslåt till kristallnatten. "fiul laik crustal nait". Skarmigaste låten någonsin dock så de kommer undan med det.

En annan grej. T-SQUARE är ett av banden som har krediterats med att ha inspirerat japans tv-spels musik från 80 och tidigt 90-tal. Det tycker jag man kan höra väldigt tydligt i just TRUTH. Samtidigt är YELLOW MAGIC ORCHESTRA en av pionjärerna vad gäller tidigt elektronisk musik, inte bara i japan utan även internationellt.

Glöm inte läsa WIKIPEDIA-artikeln om just City pop som jag länkat till lite högre upp.

Hoppas det smakar. Har haft sjukt kul när jag satt ihop denna listan faktiskt. 

Av någon anledning blev det centrerad text här på slutet. Annars blev formeringen riktigt okej. 


No comments:

Post a Comment