Friday 10 February 2023

BearBeats


BearBeats

Hallå alla monsterdiggare! Bara för att sno en älskad hälsningsfras! Hej på er som gillar fluffiga kaniner med! Men idag blir det välklädda herrar med gigantiska monstruösa björnhuvuden med röda lysande ögon som serveras.

Ja de brukar ju säga att goda ting kommer i tre. Efter två fantastiska monoartistiska (japp hittade nyss på det ordet!) listor så får jag väl inte vara sämre (detta är en ren slump jag lovar).

Idag är det ett tämligen sällsamt monotematiskt spektakel. En grupp, 30+ år av album och en sällsam musikalisk resa som inte kommer ta avstamp i deras första grupp Skulls! Nope vi börjar detta ljusaste av år 1993. Just för att då kom albumet, You are Teddybears! Och jäklar vad det bara blir bara BearBeats idag. Ibland, bara ibland kan jag binga en artist eller grupp som andra bingar serier. Oftast då artister som Zappa, Pink Floyd, Metallica,  Beethoven eller Aphex Twin (odd mix jag vet). Men ja idag håller vi oss i gamla Svea.  Min favorit bland svenska normbrytare och genrekorsare är just Teddybears  som har producerat ett så vitt spektrum av låtar. Och jag har bingeat, hinkat i mig musikaliskt björngodis under den senaste månaden som energigivare under examinationsperioden. Teddybears STHLM får idag förgylla vår tillvaro. Det blir tio väldigt olika låtar med gästspel av Iggy Pop, Ward 12, B-52´s  och Ceelo Green. Det blir allt från teatermusik till Dancehall. Låtarna kommer dyskronologiskt (japp hittade precis på det ordet också!). Bandet har stått för de fetaste av avslutningskonserter på Malmö festivalen (tror det var 2010) och det kändes som  om hela torget skulle explodera. Just nu är världen i starkt behov av spegelbollsbjörnskallar (älskar samskrivingsregler i svenska och tyska) med mordiskt lysande röda ögon! För er som finner musikvalet något ostimulerande kan jag trösta med att detta är den i särklass kortaste lista jag komponerat i tid räknat 34 minuter. 

Så utan svulstighet eller djupare beskrivning så låt er kastas in i Teddybears mystiska värld.

Initialt invaggad av ett stycke från teaterföreställningen Don Carlos, ett album jag kan rekommendera i sin helhet.

Vi ses på andra sidan!

42!


Listan: BearBeats



Teddybears - Best You Ever Had (Live "Svenska Idrottsgalan 2016")


Teddybears - Sunshine.





No comments:

Post a Comment