Friday, 3 February 2023

Chopin đŸȘ”đŸȘ“

Frédéric Chopin föddes i Warszawa den förste mars 1810, debuterade tidigt, levde ett liv kantat av sjukdom och dog blott 39 Är gammal i Paris 1849. Han omvÀlvde pianokonsten, livnÀrde sig frÄn 21 Ärs Älder pÄ musikutgivning och pianolektioner och gav enkom ett 30-tal konserter i vuxen Älder och dÄ framför allt i mindre sÀllskap. Fascinerande karl. Jag ska inte Äterge hela Frédéric Chopins liv (lÀs wikipedia-sidan för det, riktigt spÀnnande).

Nej, idag ska vi snarare ta och lyssna igenom denna mÀstares olika musikstilar. Jag kommer göra det som jag gör det bÀst: med chansningar och lekmannapÄstÄenden. LÄt smaka, för nu blir det klassisk fredag!


Listan!


1. Ballade No. 1 in G Minor, Op. 23

Chopin anvÀnde begreppet ballad i bemÀrkelsen ett dans-stycke. Det finns sÄklart dansanta element i Chopins ballader, men det Àr nog mer rÀttvisande att kalla honom en pionjÀr inom den mer abstrakta balladen. Hans ballader har direkt influerat Franz Liszt och Johannes Brahms som efter Chopins förlaga skrev egna ballader.


2. Étude No. 1 in C Major, Op. 10

En étude Àr som jag förstÄr det en form av tekniskt övningsstycke för att utveckla tekniker pÄ ett musikinstrument. Chopins étuder lade grunden för vad som vid tiden var ett revolutionerande sÀtt att spela piano. De Àr enligt kÀllor pÄ internet bland de mest utmanande verken att spela inom konsertpianorepertoaren vilket gör dem populÀra till dags dato. Helt enkelt svaret pÄ den urgamla frÄgan: "Vem kan skriva den svÄraste musiken?"


3. Fantasie-impromptu No. 4 in C-Sharp Minor, Op. 66

En impromptu Àr en 1800-talskomposition med avsikt att ge lyssnaren illusionen att stycket improviseras. Med andra ord finns det ingen specifik form associerad med impromptu-stycken, mer gott och blandat.


4. Mazurka No. 19 in B Minor, Op. 30 No. 2: Allegretto

FrÄn att Chopin var 15 Är 1825 Ànda fram till sin död 1849 skrev han minst 59 kompositioner som han benÀmnde som mazurkor. Begreppet mazurka refererar till en av de traditionella polska folkdanserna. Mycket har skrivits om huruvida Chopin visste nÄgot alls om polska folkdanser och polsk folkmusik, inte minst under andra halvan av 1800-talet efter Chopins död dÄ konsensus var "Yes, Chopin visste allt om polsk folkmusik". 1921 publicerade dock nÄgon tjomme vid namn Béla Bartók en essÀ vilket pÄstod att Chopin inte hade nÄgon större aning om vad en mazurka var. IstÀllet var han influerad av polsk nationalmusik under den framvÀxande nationalismen under 1800-talet, och inte polsk folkmusik. Kanske var Chopins mazurkor med andra ord vÀrldens mest utdragna killgissning?


5. Nocturne No. 1 in B-Flat Minor, Op. 9 No. 1

Termen "nocturne" avser ett ensemblestycke i flera satser som normalt spelas under en kvÀllstillstÀllning. Chopin uppfann inte termen (termen Àr Àldre, frÄn 1700-talet) men han populariserade och vidgade begreppet, till stor del genom att bygga pÄ former som utvecklats av den irlÀndska kompositören John Field. Chopin höll John Field högt och sÄg honom som en av sina frÀmsta inspirationskÀllor. Field Ä andra sidan var inte sÀrskilt imponerad av Chopin. NÀr Field trÀffade och hörde Copin 1932 beskrev han kompositören som en "sjukstuge-talang". Trots detta fortsatte Chopin se upp till Field och fortsatte ta inspiration frÄn hans verk. Skrattar bÀst som skrattar sist, John Field (vem fan du nu Àr?)


6. Polonaise No. 7 in A-Flat Major, Op. 61: "Polonaise-Fantaisie"

PolonÀsen Àr ytterligare en av den polska nationaldanserna. Det polska namnet kan tydligen översÀttas till "gÄngdansen" och lÀr vara den mest urÄldriga av de polska danserna som sedemera influerat europeisk tiodans (eng. ballroom dancing). Chopin skrev sin först polonÀs nÀr han var endast sju Är gammal.


7. Prélude No. 15 in D-Flat Major, Op. 28: "Raindrop"

Ett preludium Àr ett kort musikstycke utan fast definierad form. Under barocken fungerade den som en introduktion till en efterföljande serie lÀngre och mer komplexa stycken. Chopin omdefinierade formen till att kunna bestÄ av sjÀlvstÀndiga stycken och utmanade dÀrmed den dÄtida uppfattningen att kortare stycken inte vÀrderades lika högt som lÀngre och mer komplexa diton. Generellt bygger ett preludium pÄ ett fÄtal rytmiska och melodiska motiv som Äterkommer genom stycket, ofta i improvisatorisk stil.


8. Rondo in C Major, Op. 73

Rondo Àr en musikalisk form som innefattar ett huvudsakligt tema (stundom kallat "refrÀngen") som vÀxler med ett eller flera kontrasterande teman.


9. Scherzo No. 2 i B-Flat Minor, Op. 31

En scherzo Àr en kort komposition, ibland en sats i ett större verk sÄsom en symfoni eller en sonat. Före Chopin hade scherzon en relativt vÀldefinierad form, men som vanligt vantolkade Chopin den existerande definitionen av begreppet och för Chopin karaktÀriseras en scherzo av "rörelser av förtvivlan och demonisk energi".


10. Piano Sonata No. 2 in B-Flat Minor, Op. 35: "Funeral March"

En sonat innebÀr ursprungligen ett stycke som spelas, snarare Àn en kantat som sjungs. Vid 1800-talets början hade termen utvecklats till att referera till större verk. Pianosonater Àr ofta skriva i tre eller fyra satser (Àven om undantagen Àr rikliga). Frédéric Chopin komponerade tre pianosonater. De anses vara bland Chopins svÄraste kompositioner bÄde musikaliskt och tekniskt.


11. Waltz No. 2 in A Minor, Op. 34

Chopins valser följer givetvis den traditionella 3/4-takten men Àr vitt skilda frÄn de tidigare Wienervalserna dÄ Chopin valsen inte skrevs för dans utan för konsertframförande. Chopin skrev sin första vals vid 14 Ärs Älder 1824 och fortsatte till sin död 1849. Totalt 36 blev det. Bangers hela bunten.

No comments:

Post a Comment