Friday 29 September 2023

En (till) spellista med musik

Jag har svårt att komma på solida teman just nu så kör Wasberger-style men en lista av sådant jag lyssnar på just nu:

Listan

1. Brighde Chaimbeul - Pililiù

Brighde Chaimbeul music, videos, stats, and photos | Last.fm

Nutida säckpipemusik är inte något man springer på ofta - särskilt inte bra sådan åtminstone. Men det gjorde jag och fastnade för denna drönande skiva. Hon spelar här ihop med Colin Stetson och 1:17 framåt (samt särskilt kring 3:00) brukar jag få lite gåshud. Detta väcker något i mig.


2. Kamasi Washington - Desire

Kamasi Washington | Hollywood Bowl

En variation av samma tema som Kamasi har i Truth - Fantastisk låt för övrigt. Men denna är också en låt jag ofta spelar - mycket på grund av det smäktande Rhodes-solot som kommer in 2:24, som smeker trumhinnorna likt plysch från 70-talet. Jag brukar spela denna lite för högt i bilen när jag åker själv.


3. Max Richter - On The Nature Of Daylight

Music to Sleep By | The New Yorker

En till av mina husgudar. Just detta stycke har en plats i mitt hjärta, för i all enkelhet så är det briljant i hur det byggs upp gradvis. Det finns en video som jag brukar kolla på för extra feeling: https://www.youtube.com/watch?v=b_YHE4Sx-08


4. Chris Zabriskie - John Stockton Slow Drag

Människan och maskinen – tio poddradiosamtal med Per Johansson och Eric  Schüldt - P1 Sveriges Radio

Jag har lyssnat år ut och år in på Per Johansson och Eric Schüldt, nu senast på deras episka Myter och Mysterier podd. Detta är introlåten där, och väldigt personligt såklart, men den försätter mig i ett tillstånd som jag har svårt att beskriva med andra ord än vördnad inför det mystiska.  


5. Buddy Guy - Give Me My Coat And Shoes

Buddy Guy - "The Best Blues Guitar Player Alive" | uDiscover Music

Jag plockade upp mitt Hohner Special 20 (tonart A) igen nyligen efter att barnen rotat fram det i en låda. Jag lärde mig lite bluesmunspel en gång i tiden när jag pluggade statistik (det var så himla tråkigt). Och nu har jag börjat igen och börjat få kläm på bending. Brukar ha med det i bilen när jag åker och hämtar Wilma på ridningen i Klagshamn, och älskar rödljus eftersom det gör att jag kan spela med båda händerna.


6. Big Walter Horton - Trouble In Mind

Big Walter's Boogie – Walter Horton – Harp Surgery

En till munspelsblues jag har kört om igen ett tag på sistone. Här hör man ganska tydligt användning av den s.k. tongue blocking tekniken - som jag själv inte riktigt fått kläm på.


7. Allen Stone - Taste Of You

Allen Stone - Rotten Tomatoes
Weird AL(en Stone)

Ett samarbete mellan Allen Stone och Jamie Lidell. Gör mig otroligt glad och pepp! Faktiskt också en av de låtar jag brukar sätta på under varma dagar. Men jag kan fortfarande inte med att spela den när jag är ute fritt på vift i det offentliga rummet, för min kropp har en tendens att börja självsvänga med låten. Jag brukar även börja skråla..


8. Jantra - Homoom

Roman Deckert on Twitter: "How much I wish my TL was only full of such news  with #KeepEarsOnSudan: Jantra's debut "Synthesized #Sudan" out NOW @OSTLP,  Astro #Nubia|n Electronic Jaglara Dance Sounds From

Jantra kommer från Fashaga, vilket kan låta som en håla i Småland men i själva verket är en region på gränsen mellan Sudan och Etiopien som det tydligen bråkas om en del (sandlåde-style som det brukar vara länder emellan: A: Mitt land! B: Nej mitt!). Jag sprang på skivan skivan som denna låt kommer från av en slump nyligen, och bara titeln är ju fantastisk: "Synthesized Sudan - Astro-Nubian Electronic Jaglara Dance Sounds from the Fashaga Underground". Lyssna på hela skivan! Valde denna låt men det finns många bra, många med knasig rytm som jag inte får ihop i min hjärna.


9. Wojciech Rusin - Origins Of Pleasure

Rewire – The Hague, NL
En sann nutida mystiker

Wojciech Rusin säger sig vara influerad av hermeticism, obskyr östeuropeisk mytologi och renässansmusik. Han gör också sina egna 3D-printade blåsinstrument. Den typen av nörderi klickar med mig. Den här låten (eller man kanske snarare ska kalla det för ljudansamling) triggar mina ASMR-nervtrådar på ett sätt som få andra låtar gör.


10. Brighde Chaimbeul - Tha Fonn Gun Bhi Trom

Colin Stetson - IMDb

Brighde och Colin Stetson igen med sitt säckpipe- och saxofondrönande.


11. King Creosote - Bats In The Attic

King Creosote & Jon Hopkins: Recording Diamond Mine

Why not crank it up to eleven? Jag vet, ett regelbrott - och detta får bli avslutet, men det är en låt som jag återkommer till genom åren om och om igen. Hela skivan är fantastisk, mycket beroende på Jon Hopkins absoluta studionörderi. Han har en förmåga att få musik att skimra på ett sätt som få andra har.

No comments:

Post a Comment