Thursday 14 December 2023

Piazzolla - förnyade eller fördärvade?

På allmän begäran pausar vi New Wave-spåret lite. Det har blivit dags att ta tjuren vid hornen och göra Piazzolla-listan.


I tangovärlden har Piazzolla alltid varit en kontroversiell figur. Tangomusik var från början främst gjord för att dansas till och därför relativt enkel och låst i sin struktur. Vad Piazzolla gjorde var att forma om den till andra scener - kanske mest inspirerad av konstmusik och klassisk musik, något som retade upp många tangotalibaner hemma i Argentina. Piazzolla själv påstår att han tom åkt på stryk ga detta hemma i Buenos Aires.


Som tango-nörd kan jag bli lite störd av att för många är Tango === Piazzolla, men det är väl bara att svälja stoltheten och bara uppskatta hans musik och att han satt Tangon och Bandoneonen på musikkartan för många.


Här har ni listan iallafall


Lite kort historik på Astor Piazzolla


Han föddes i Mar del Plata, strax söder om Buenos Aires 1921 men flyttade bara två år gammal med sin familj till Manhattan. Där livnärde hans far sig som frisör, framförallt för de fattiga invånarna i de italienska och judiska kvarteren. Redan då visade Astor sin stora musikaliska förmåga genom att spela klezmer på munspel på judiska fester för några extra dollar. Snart bytte han dock munspel till Bandoneon - det tyska svårspelade dragspel som förknippas så hårt med tango.


Han fick även chansen att träffa den store tango-ikonen Carlos Gardel när han bara var 11 år gammal. Gardel var i New York på 30-talet för att spela in film och pga lite olika omständigheter blev Piazzolla Gardels guide och tolk i storstaden. Legenden säger att han även ackompanjerade mästaren på en privat fest när filminspelningen var över - ett möte mellan en en gigant på höjden av sin karriär och en 11-årig blivande gigant. Gardel dog i en flygkrasch något år senare så de fick aldrig möjlighet att spela tillsammans igen.


Piazzolla studerade klassisk musik i New York men flyttade som 17-åring tillbaka till Buenos Aires och tjatade till sig platsen som andra-bandoneonist hos den legendariska bandoneonisten Aníbal Troilos och hans orkester. Piazzolla hade tagit in sig i den traditionella tangovärlden.


Efter några år med Troilo bildade Piazzolla sin egen orkester på 40-talet. Dock kände han att han ville gå vidare musikalist och flyttade till Paris för att studera musikteori igen och han började utveckla sin egen stil - eller snarare genre inom tangon.


På 60- och 70-talet tog hans riktigt produktiva period vid, där han skrev tango-operor, samarbetade med jazzmusiker och skrev filmmusik. Många av hans kompositioner blev vida kända långt utanför tango eller konstmusikvärlden, ex Libertango som plockades upp av Grace Jones i hennes “I’ve seen that face before”.


Såja, nu till musiken på listan.


Den blir en kombination av nån form av axplock ur hans karriär och mina personliga favoriter.


  1. Contrabajeando

En väldigt typisk Piazzolla efter att han hittat sin egen stil på 50-talet. Den lånar friskt ur klassisk tango, men med ett mer sofistikerat (mindre dansbart) uttryck.


  1. Percal

Så här kunde det låta om Aníbal Troilos orkester på 30-talet då Piazzolla var med och spelade. Smäktande, tungt och dramatiskt. Detta är alltså klassisk certifierat dansbar tango från guldåldern på 30-talet.


  1. Alguien Le Dice Al Tango

Detta är från ett samarbete mellan Piazzolla och författaren Jorge Luis Borges från 60-talet, där Piazzolla skrev tangos på Borges texter.


  1. Sur

En Troilo-tango som Piazzolla tolkar om. Den förekom på soundtracket till filmen Sur 1988 (dock i annan version om jag fattat det rätt).


  1. Vuelvo al Sur

Även denna är från soundtracket till Sur. Här hör vi Roberto Goyeneche på sång, en trogen samarbetspartner för Piazzolla under hans senare karriär.


  1. Oblivion

En av Piazzollas mest kända tangos. Den rör sig in mot territoriet att bli lite smörig och sentimental, men jag tycker den håller sig på rätt sida.


  1. Escualo

Lite mer upptempo, frenetisk och otroligt svårspelad tango. 


  1. Tiunfal

Tillbaka i Piazzollas fina 50-tal. Perfekt mix av traditionellt nytt.


  1. Las Ciudades

Här sjunger Piazzolla med sin andra stora samarbetspartner (och även i perioder kärlekspartner) Amelita Baltar.


  1. Milonga del Angel

Vi avslutar listan med en av mina favorittangos med Piazzolla - Milonga del Angel - en komposition från 1965 som först framfördes i New York. Denna inspelningen är från 1986, från hans fantastiska album Tango: Zero Hour.


No comments:

Post a Comment