Friday 5 January 2024

NILE SHITY POPPU 3.0!!!


VIKTIGT MEDDELANDE. Det är obligatoriskt att sätta på första låten innan man läser vidare. När man läst klart pjäsen om city-pop-rick så kan man stänga av låten om man så vill. Första låten är inte en officiell del av listan om man inte heter Anders Larsson. Då är den istället med, på grund av anledningar. LISTAN






________________________________________________________ avgränsande linje

En dag hade musikveckor ingenting att göra.Rob: - Ah, man skulle ta och lyssna på en lista.
Andy: - Bra idé Rob! Vad ska vi lyssna på för nått då? En City-pop-lista kanske?
Gus: - Mmmm, ah de é bra... Vi frågar City-Pop-Rick. Han har alltid koll på vilka City-pop-låtar som gäller.
Andy: -City-pop-Rick!! City-pop-Rick…
City-pop-Rick: mmm…
Andy: Vi tänkte lyssna på en lista, city pop, har du några tips?
City-pop-Rick: Tja, Yumi Arai - COBALT HOUR, 3 och 34… Minako Yoshida - ALCOHOLLER, 6 och 34… Tetsuji Hayashi - Hidarimune No Seiza, fyra blankt och DRAGON THE CHAMPION med Naoya Matsuoka är upp emot 5 och 37. Så nån av dom borde väl gå bra?Han kunde sina city-pop-låtar.Gus: Ah, tack för tipset Rick!Och Rick, han bara postade en :äktaryggbiffare: i kanalen sådär charmigt som bara våran city-pop-rick kan göra.


________________________________________________________ avgränsande linje igen


GODA NYHETER för alla som älskar mina omsorgsfullt ihopsatta City Pop-listor. NU kommer härmed äntligen den tredje och sista listan i trilogin!!!

GODA NYHETER för alla som inte gillar mina city pop listor. Nu kommer äntligen den sista listan i trilogin!!! Skönt.

ÄNNU MER GODA NYHETER!! Vi ska dra till HAWAII!!!! - Asså? Är det sant? - Ja, ja det är sant, det ska hända på riktigt!! Fast på låtsats. Tre goda nyheter! Sjukt. Vissa får inte 3 goda nyheter på ett helt år. Tänk på det.

City Pop och Hawaii är som Harry Potter och Lord Voldemort. "den ena kan inte leva utan den andra". På Hawaii är runt 20% av befolkningen ursprungligen från Japan. Men det har varit ännu mer historiskt upp emot 43% på 20-talet (Förra 20 talet då asså). Den person som kanske har betytt mest för city pop's spridning utanför Japan är Kamasami Kong. En amerikansk DJ som har blivit en kultfigur i Japan på grund av hans distinkta radiopratstil. Robert W. Zix, som han egentligen heter, började sin karriär som DJ för amerikanska trupper i Sydkorea under vietnamkriget. Väl där kunde han ratta in ett radioprogram från Japan som hette "All night nippon" som spelade Japansk musik. Han fastnade för Japansk musik och började intressera sig för just City Pop efter att ha hört Tatsu Yamashitas låt "Sparkle". Samma låt som fick mig att fastna för det btw. Efter den upptäckten spelade han frekvent city pop som host för den Hawaiinesiska radiostationen KIKI. Hans radioprogram spelades in och spreds till Japan där han blev en typ av kultfigur. Jag hade kunnat skriva mkt mer om Kong men vi måste gå vidare. Här är en artikel som summerar hans kopplingar till City Pop ganska väl för den som vill fördjupa sig. Vi får höra hans speciella radioröst lite senare i listan samt hans kollega Ron Willie.

1. Haromi Go - Massa japanska tecken som förmodligen betyder "Up where we belong", men jag har inga belägg.

Ja, som sagt, denna kan ni skippa efter introt. Ganska horribel cover av en lite halvkass låt. Men ändå charmig på något vis. Man kan tänka sig att den spelas frekvent på inte helt genuina Japanska restauranger runt om i världen.   

2. Yumi Arai - COBALT HOUR

Cobalt hour är den symboliska tid mellan natt och dag även kallad twilight.

COBALT HOUR är kanske den låt som kickstartade hela city pop eran. Inte nog med att det är en bra låt, på skivan spelar Haruomi Hansono bas, som vi hörde på förra listan och som återkommer i denna. Som studiomusiker hittar vi även HI-FI set, en kultgrupp som bland annat innehåller Tasuro Yamashita och Taeko Onuki som också har en låt på listan. Yumi Arai är samma Yumi som sjöng "Broken heart" på förra listan. Hon hann med ett namnbyte, aka giftemål, någonstans i slutet av 70-talet.  

3. 1987 OMEGA TRIBE - Counterlight.

Superfet låt. Manga-skriket i början är så ballt och sätter tonen för hela låten. Det är egentligen Portugisiska  "Tres quatro". Sångaren Carlos Toshiki är halvbrasilian och är uppvuxen i Brasilien. Han kunde vid tillfället då denna låten spelades in inte ett ord Japanska och va tvungen att lära sig text och uttal utantill utan att egentligen förstå vad det var han sjöng. Undrar om Japanerna märker av det tydligt?

Edit: holy moly, inser nu att 1986 Omega tribe precis släppte crystal night albumet ny-remastrat nu i december på spottan. Vilken julklapp. Den förra remastringen av denna låten som kom 2022 va ju helt jävla keff i mixningen. Men denna är bra. Självklart ska denna versionen med. Vilken rivstart för skivan att få bli featured här på musikveckor. Super Chance och Crystal Night från första listan kan ju också vara värda ett återbesök.

4. Taeko Onuki  -  4:00am

En av city poppens allra största hits någonsin. Discon i samklang med gospelkörerna och flöjtarna bidrar till en ljudbild och känsla i låten som jag aldrig har hört förut inom city poppen, eller någon annan stans för den delen. Grym produktion och den visar lite på genrens spretighet.

5. Haruomi Hosono - 四面道歌

Minns ni Hosono från Yellow magic orchestra som satt fast i en bilkö i Tokyo och längtade till Honolulu från förra listan. Tokyo rush, just det! Nu är vi framme på Hawaii. Eller, det är iaf så jag tolkar det. Tror egentligen låten handlar om något tös från söderhavet, men det nämner vi inte här.

Förra gången jag hade med oljefat så blev jag nästan hotad till livet. Nu har jag anställt Sveriges kändaste dörrvakt "Fadde" som livvakt för att skydda min familj och kunna känna mig trygg. Tycker ändå att oljefaten på denna är använda på ett snyggare sätt

Låten är en skönt avbrott i listan och en lugn och glad soul-dänga som jag får lite Salem al Fakir-känsla på.

6. 1986 OMEGA TRIBE - Cosmic Love

Ron Willie från radiostationen KIKI på Hawaii får presentera nästa nummer. Älskar TV-spels-kompet i denna låten och den "tropiska" synth-slingan i refrängen som är väldigt stark som vanligt från Omega Tribe.

Älskar också radio-pratet. Jag har full förståelse för att den här typen av DJ-special utgåvor blev väldigt poppis i Japan på 80-talet. Det sätter liksom atmosfären direkt utan att du själv behöver anstränga dig.

Det spelades till och med in skivor med bara prat från Kamasami Kong, som DJ's och privatpersoner bland annat kunde använda för att skapa sina egna intron/DJ-specials.

7. Omega Tribe - River's Island.

Här har vi honom. Mannen myten legenden själv, Kamasami Kong. Vi sitter tydligen i en ner-kabbad bil med vinden i håret, på väg norrut för att titta på surf-tävningar på norra Hawaii. Jag är okej med den mentala bilden.

En intressant grej är att det är just Kong som har namngivit gruppen Omega Tribe. Han blev tillfrågad under gruppens uppstart, som från början hade ett annat namn, om han kunde hjälpa till att ge dem ett internationellt gångbart namn som skulle hålla in i framtiden. Tycker resultatet blev kanon. Han pratar om just detta på en annan låt från samma skiva.

Denna låten är inte lika stark. Generellt sätt är jag ett större fan av 1986 Omega tribe (inte speciellt framtidssäkrat namn dock), men den har sina poänger. Charmigt med uttalet på Celebration. Introt är snyggt som fan också.

8. Anri - WINDY SUMMER   

Vad behöver man för att just surfa? En blåsig sommar. Korrekt! Anri har varit med förut, både vad gäller surfing och som artist på city pop #1. Då va det mer avskalat. Nu är det inte alls avskalat. Men vilken krispig produktion det är. Timely!! är en av de mest klassiska city pop albumen som gjorts. 

9.  Naoya Matsuoka - DRAGON THE CHAMPION

Tillbaks till Tokyo antar jag. Denna låten är långt ifrån känd. Kom över den av en slump. Skulle kunna vara så att jag är den enda som lyssnat på låten på spotify, då den har färre en 5000 lyssningar. Nu får ni hjälpa den att ta sig över 5000!

Asså, jag har ju tidigare sagt att jag har en speciell förmåga att höra direkt om en låt är bra eller inte. På denna låten slog jag världsrekord, för jag insåg att låten va bra redan innan Matsuoka han slutföra den inledande text-raden "DRAGON THE CHAMPION". Det nya världsrekordet ligger på 0.7 sekunder.

Skämt åsido, denna låten går väl in på charmkontot snarare än bra-kontot i ärlighetens namn, men jag kan inte låta bli att tycka om den ändå. Full förståelse om man inte klarar av detta alls. :D

Låten skulle kunna rulla på eftertexterna på en riktigt dålig japansk actionrulle från 87. Tänk "Strul" fast på japanska. Det kanske är precis det som det är också? Jag har nämligen inte kunnat hitta någon info alls om denna musiken. Synd.

Jävligt styltig låt. Det är för precis timing på allt för att det ska låta svängigt. Gitarrspelet är dock mer organiskt. 

10. Tetsuji Hayashi - Hidarimune No Seiza

Denna snubben är också lite av en legend och är mer känd som låtskrivare och producent än soloartist. Han är mannen bakom Omega Tribes samtliga låtar, fram till namnbytet 86. Sen har han också skrivit allt på Momoko Kikushis mega-hit-skiva ADVENTURE, som vi har hört ett par låtar från tidigare. Denna låten är också en riktig pärla tycker jag.

11.  RYUSENKEI feat HITOMITOI- kanashiikurai diamond

Den iakttagsamma lyssnaren upptäcker ganska snabbt att detta är en helt ny låt. Detta är ett ett försök att efterlikna den gamla skolans city pop och man lyckas riktigt bra tycker jag. Skitgo låt. Lite en sån där låt som passar att ha spelandes när eftertexterna rullar till en riktigt feel-good film. Ett fint avslut på city pop-trilogin med andra ord. Kanske får vi anledning att återbesöka city pop någon gång i framtiden, men nu får det vara nog på ett tag tänker jag. 

Hoppas det smakar. Formateringen va idag inte av den standard som man kan förvänta sig. Men det är som det är, det är inget man kan göra något åt nu.

 




  

No comments:

Post a Comment