Friday 19 July 2024

Varför får jag inte ha pasta när Emmylou Harris?! - Världens bästa backup singers, vol 2

 

Omslaget hann bli färdigt i tid denna gången! Yes!

Då var det dags för andra listan i trilogin om världens bästa backup singers. Förra gången hängde vi lite med Donken och det va ju trevligt. Idag ska vi göra ett hemma hos reportage hos Emmylou Harris.


Jag tror inte direkt att jag behöver göra någon närmare introduktion av Harris egentligen. Hon gjorde sig känd som Gram Parsons andrastämma på hans solo debut GP och senare Grievous Angel som kom ut postumt efter Parsons död. Efter Parsons-sammarbetet så plockades hon upp av Linda Ronstad och sjöng backup på hennes legendariska skiva Heart like a Wheel. Detta blev startskottet på en lång karriär som backupsångare till countryn och folk-rockens största stjärnor. Det är svårare att hitta någon hon inte har sammarbetat med än tvärt om. Hon har genom åren även gjort en del sologrejer. Bra grejer dessutom. Men som nån snubbe på Atlantic uttrycker det: 




Till låtmaterialet:

Vintips: Châteauneuf-du-Pape

1. Guy Clark - LA Freeway

En av outlaw country-rörelsens klart bästa singer songwriters, Guy Clark. Denna låten sitter ju fan som en smäck ju. Har inget mer intressant att säga om denna än att den är jävligt bra. Emmylou gör ett strålande jobb med harmonierna som förmodligen har lagts på i flera lager, tycker jag det låter som iaf. Jo föresten, Wurlitzern, som jag tycker mig kunna identifiera, är ju ett kul element som man inte hör så ofta inom countryn annars.

2. John Denver - Wild Montana Skies

Att jag är ett John Denver fan är väl ingen hemlighet direkt. Lite av en guilty pleasure for sure men det struntar jag fan i helt. Det är ju coolt med country nu ju när Beyoncé gjorde hade med lite country-element på någon låt och gjorde en cover på Joline. Det fick en stackars p3 reporter att spå att 2024 skulle bli countryns år. Gick ju sådär med den gissningen faktiskt. Denna låten är ju trevlig. Tog mig säkert 5 lyssningar innan jag hörde att det va en Banjo med i låten. Så det är ju så klart därför den är bra. Jag gillar banjo. Såg föresten bio-picken om John Denvers liv/karriär på youtube. Den va inte så bra, men jag lärde mig iaf att han tog flyg-cert för att impa på sin farsa som aldrig gav sitt medgivande till Denvers karriärsval och som starkt ogillade att John bytte namn. Vad är det för fel på "Henry John Deutschendorf, Jr" egentligen?? Iaf så ledde flyg-certet till John Denvers egen död, då han senare dog i en flygolycka efter att ha fått slut på bränsle. Det kan man ju tänka lite på medans man hör låten.

3. Bob Dylan - One more cup of coffee


Haha, ni kom inte undan honom denna gången heller.

En dag så bestämde sig Dylan för att han också va outlaw-country-artist och denna skivan är resultatet. Inte så dåligt första försök tycker jag. Suverän låt och Harris gör ju sig väldigt bra här. Hon balanserar upp Dylans lite nasala röst på ett bra sätt. 

4. Neil Young - Star of Bethlehem

Blev riktigt glad när Neil kom tillbaks till spottan för jag ville ha med denna låten på listan som jag har haft på värpning ett tag. Underbart lunk i denna. Fina melodier, kort och gott.

5. Linda Ronstad - I can't help it (if I'm still in love with you)

Här är Linda Ronstad-sammarbetet som jag hintade lite om i introt. Så mycket mer country än såhär blir det inte. Fin ballad. Rekomenderar starkt skivan. Där finns en ganska hygglig cover på favoritlåten Willin' med nästa artist ---->

6. Little Feat - Rock and Roll doctor

I förra listan i serien "Donken deals" så hintade jag att samtliga artister i trilogin har en koppling till Little Feat. Här har vi Emmylou kopplingen. En av deras största hits. Sångaren Lowell George har rock and roll doctor som smeknamn. Jag vågar inte mig på att gissa om smeknamnet eller låten kom först men det gör det samma. En kul detalj med denna låten är ju att Bonnie Raitt (som jag också haft en lista på) sjunger backup tillsammans med Emmylou. Inte illa pinkat att ha dessa två som backup-sångare på en och samma låt. 

7. Emmylou Harris, Don Williams -  If I needed you

En Townes Van Zandt cover i duett med en snubbe som heter Don Williams. 

8. Bob Dylan - Oh, Sister

En grym låt till från Desire med Harris som backup. 

9. Guy Clark - Anyhow I love you

En till med Guy Clark. Förutom Emmylou Harris så hör vi även Waylon Jennings, dvs det fjärde benet i super outlaw gruppen The Highwaymen. Som vi kan höra så hade han ju också blivit en riktigt bra backupsångare. Någon som utgör sig för att vara Guy Clarks gitarrist Danny Rowland gjorde en liten trevlig kommentar om låten och Weylons gitarrspel på ett youtube-klipp. 

10. Emmyou Harris - Boulder to Birmingham

Harris kändaste solo-låt. Kunde inte motstå att ha med den. En av de finaste balladerna någonsin imo. Texten handlar om känslorna efter Gram Parsons bortgång.

Dock så gjorde ju NRJ morgon mig varse om att det låter som hon sjunger "I will rub my Asshole, in the bosom of Abraham" i refrängen och det går ju inte att tvätta bort, så den är ju lite förstörd av det. Nu är den även förstörd för er. Varsågoda!


______________________________________________________________avgränsande linje


Nu gissar jag att det kommer strömma in gissningar på vem den 3e sångaren är i troligin!!! Det finns ju som sagt en väldigt tydlig Little Feat koppling där! Nej, det är inte Bonnie Raitt.

"Ha d gött" - Glenn Hysen




No comments:

Post a Comment