Thursday 3 October 2024

Mink DeVille - Hippt ohipp

Nästa oavsett var du är i världen, om du står och bläddrar i en begagnatback, gärna på golvet, i en skivaffär kommer du snart stöta på Mink DeVille.

Här är någon som rotat i 100kr-backen

Mink DeVille - de måste sålt rätt många skivor “back in the days” som ingen vill lyssna på längre. På sätt och vis kan man förstå det - jag skulle säga att det är riktigt ohipp musik. Om Mink DeVille skulle vara en by skulle den ligga i treriksröset i där Bruce Springsteen, Van Morrison och Rolling Stones möts. Stora artister visserligen, men sällan något man ser kidsen dansa till på TikTok.

LISTAN


Hela Mink DeVille när det begav sig


Första gången jag kom i kontakt med Mink DeVille var Hederos & Hellbergs cover på “Heaven stood still”. Originalet hade Jonas med på sin Quiztime-lista som just hade med originalen. En riktig superlåt.


På den tiden var det inte så enkelt att leta fram en “originallåt” och jag ägnade inte originalartisten någon tanke då, utan det var inte förrän jag, ca 20 år senare, började gräva ner mig i punken för någon list här på musikveckor som Mink DeVille dök upp igen. Då i den ubercoola, Lou Reed och latino-luktande “Spanish Stroll”. Som fan kändes rätt hipp ändå.


Men Mink DeVille var inte punk alls. De bara råkade vara husband på CBGBs i NY där den amerikanska punken föddes och hamnade därför i lite olika 70s-punk-listor på Spotify där jag letade. De hängde med punkarna, men gjorde sin egen grej och blev ett band som kanske uppskattades mer av andra artister än av den allmänna publiken.


En artikel i Sonic Magazin hävdar att Mink DeVille "var med stilmedvetna än the Ramones, ... så genuint gatucoola att de skrämde vettet ur intellektuella punkband som Television, ...mer energi på scen än The Dead Boys, ... och starkare låtmaterial än Blondie". Under sin peak i slutet av 70-talet skall de ha varit brutala live. Men till skillnad från ovannämnda grupper var de kanske inte så innovativa och det är väl deras skivor ligger där i den undersparkade backen på golvet.


Bandet leddes av den excentriske Willy DeVille som verkligen levde upp till Rock'n'roll myten. Han kom från en liten håla där Connecticut men lämnade som 17-åring för att bli Rockartist. Det involverade såklart ett rejält heroinberoende men Willy lyckades bli drogfri några år för att istället dö i cancer 59 år gammal 2018. Som kuriosa kan nämnas att Willy då var gift med svenskättade Nina Lagerwall, dotter till den idag helt okände skådisen Sture Lagerwall.


Willy DeVille med en jycke i hans tycke

Jag köpte på mig ett par skivor när de dök upp i begagnatbackarna, efter att ha läst att det var ett av banden Bowie var intresserad av när punken hände.


Bowies handlingslista till Tony Visconti


I början tyckte jag att det var rätt trist - extremt klyschig R&B där typ varje text handlade om att vara kär i en jävligt snygg tjej eller hur jävla hård snubbe man är. Men nu diggar jag det starkt av exakt samma anledning. Det är något fint med någon som gör den grejen 100% och gör det utan att låtsas var något annat. Det hör man kanske extra mycket på underbara "Can't do without it".


Hoppas ni gillar det också, era jävla hipsters!


No comments:

Post a Comment