Tuesday 20 October 2015

Mellanöstern möter Latinamerika

Ibland springer man på helt nya musikaliska bekantskaper. Den här gången började det hela med att jag satt och körde Shazam på en falafelrestaurang.

Fairouz, som vi börjar med, var helt ny för mig innan Shazam lärde mig ett och annat. Hon är tydligen lite av Mellanösterns Edith Piaf och blev fröet till hela spellistan. Jag började lyssna på henne och hittade lite senare otippat bossalåten som inleder spellistan. Det var en märklig kombination av Mellanöstern och Latinamerika som jag tilltalades av, så jag började gräva lite för att hitta mer av den kombon.

Så håll till godo med denna spellista, med allt från Libanesisk bossa till Sudanesisk mambo och en och annan Marockansk flamencovirtuous:

https://open.spotify.com/user/kalasdanne/playlist/3z222nI6PCBPtvHSGK2d9q

No comments:

Post a Comment