Tuesday 14 May 2019

Generation Z - En Tragisk Generation?




Fokus-pokus gruppen har denna vecka fösökt ta sig an den något utmanande uppgiften, att hitta lyssningsbar musik från den generation som i folkmun kallas Z. Huruvida det verkligen var bättre förr går självklart diskuteras – men totalt förlorad kan ändå inte ungdommen vara, eftersom vi ändå lyckats plocka fram 7, i min mening, spännande och schyssta låtar. Good job y'all! Följande personer har bidragit med var sitt spår:  AndersJ, AndersL, Emil, Gugge, Jonas, Pontus och Robert. Enjoy!


Generation Z listan



Parcels: I väntan på att bli tillräckligt gamla för att ta körkort

Parcels – Myenemy

"Parcels är ett Australiensiskt, Berlin-baserat band som jag har haft ögonen på ett tag. Snor-tight, svängigt och funky med precis lagom balans av modern pop och retro-disco feeling. Debutskivan kom förra året och dom har redan hunnit jobba med Daft Punk. Cred. Det fanns många bra låtar att välja på, men detta spåret - en singel från 2016 var det första jag hörde och ofta återkommer till. Lite MJ Off-The Wall svängigt och en stämsång som får Simon & Garfunkel att bli avundsjuka."



Grattis på studenten Khalid!


Khalid, Jarami – Talk (Jarami Remix)

"Hört en den buzz om denna Khalid så jag plöjde hans katalog o landade i denna sköna remixen. I övrigt är hans stil lite för sömning för mig även om han sjunger bra och har en del bra låtar. Lite trist att just denna var bland de kortare dock..."



Student från klass 8A.  Omringad av ett gäng syokonsulenter och bildlärare 


Superorganism – Something for your M.I.N.D

"Jag måste erkänna att jag inte vet om alla i banded tillhör Gen-Z, men sångerskan Orono Noguchi är typ 19-20 år. Och om man läser på wikipedia hur japanskan började sjunga i bandet (som annars är från England) verkar de ju leva som Gen-Z-kids. Jag tycker låten är superskön. Artsy, crazy och svängig."



Inte Megia-glad över en 11-plats i American idol…För mig är hon åtminstone en Thia...

Thia Megia – Feel Good Inc.

"Möt Thia Megia. En ung jazzröst som ligger på min radar sen jag hörde henne första gången. Körs just nu igenom popsnurran som många andra unga talanger, så det finns än så länge inte mycket bra skit. Men håll ögonen öppna!"




På bilden, Warren Zevon... jag menar Zenden Lavon.


Zenden Lavon – The Movement

"Fy fan vad svårt detta var! Alla är ju födda före 95! Här en artist som nämndes i en artikel från 2018 som nämnde att han var 18år så då borde han väl kvala in? Hittade en hel del jobbig hiphop i genZ-sökingarna men det här var helt ok. Skönt syntbas och lite roots/nas/kendrick lamar - vibbar. Så gubb-hiphop från en 19åring mao."




Sam.Sts. T.H. Okänd gen-Z T.V.

Sam.Sts. – Tokyo

"Jag har försökt belägga att Sam.sts faktiskt är Gen Z, men utan framgång. Men å andra sidan kan ingen då belägga motsatsen heller. Och kolla på hur han ser ut! Dessutom, om Enya kan vara rajv för dig så kan väl Sam Latty vara Gen Z för mig? Musikaliskt tycker jag att den har något sprattligt kul över sig. Lite som indie, fast minus femtusen reverb och mummelsång om tragik."




Det här med att vara internationell pop-stjärna verkar ju jättekul.

Billie Eilish – Bury a friend

"När jag researchade för att hitta unga artister hamnade jag i dilemmat att alla artister som jag hört talas om (dvs dykt up på radarn de senaste åren) per definition är för gamla. Jag måste hitta något nytt. Detta betyder också att jag inte har några som helst anekdoter att skriva här.
Efter att ha fått lyssna på en massa skit så hamnade jag på Billie Eilish. Detta tyckte jag var riktigt bra. Hela hennes skiva är bra och det var svårt att välja. Här kommer det som verkar vara den stora hitten. Härlig bas och gött flow."




BONUS VIDEO:

The Chats – Smoko




Har sagt det många gånger de senaste tiden: Australien är kanske hetaste platsen på planeten! (i flera bemärkelser). Blev introducerat till denna låten i veckan av en kollega. Klart charmigt och catchy Aussie-Punk från Z-generationen. Rökpaus!

No comments:

Post a Comment