Monday 5 August 2019

Den svenska musikexporten




1. Timbuktu - Falken
Blev en sista minutenändring eftersom den släpps idag och går varmt i inlärningssyfte.

2. Östen Warnerbring - Femton minuter från Eslöv
En Burt Bacharach cover. Finns mycket att älsa i denna låten, Det underbara arrangenmanget och sång-leveransen, men också den härliga texten med fina sexuella undertoner:
“Hon lagade min moped 
och jag, jag la mig bredvid
hon kolla upp mitt tändstift
och när hon gjorde det då förstod jag
att det var klippt
För denna kyss hon gav mig smakade oljeblandad bensin med tillsats av fett”

3. Peps Blodsband - Hög Standard
Peps lyckas fånga medelklassångesten och konsumerismen redan 1975, långt före lägenheter med tepanyakihällar, hipsteröl och crossfit. Detta förpackat i fantastisk skånsk reggeablues.

4. Monica Zetterlund - Trubbel
Jag har varit såld på låten sen jag först hörde Håkan Hellströms tolkning, men för att vi inte skall spela sönder Håkans tolkning eller Olles Adolphsons orginal så kommer här en minst lika stark tolkning av Monica Zetterlund, en artist jag alltid haft på kolla-upp listan men som aldrig blivit av. Nästa fokus-lista kanske?

5. Ola Magnell - Skomakarvals
Kanske en av den Svenska musikens största poeter. Förutom sina egna fina verk har han även skrivit texter åt Siw Malmkvist och Lill Lindfors. Skomakarvalsen är nog min favorit i hans egna diskografi.

6. Kent - Sverige
Förutom att rama in Sverige fint, så lyckas Jocke trycka in lite omfamnande när tiderna började bli fientliga.

7. Bob Hund - Kompromissen
Utan tvivel den bästa låten på svenska någonsin. Snygga melodier, grym energi och lagom udda text. Jag saknar skostirrar-dagarna! Höj volymen!

8. Anna Ahnlund - Varulv
Gillar folk-retro soundet med lite psykadeliskavibbar. Vet inte varför just denna låt  har fastnat men har lite samma kvalitéer som t.ex. Dungen. Snygg melodi och intressant text.

9. Jojje Wadenius - Jag är det fulaste som finns

10. Evert Taube - Karl-Alfred, Frithiof Andersson och jag
Hade kunnat välja bland ett 20-tal Taube-kompositioner, men fastnade till slut på denna som handlar om hur tre svenska matroser avslöjar ett försäkringbedrägeri någonstans i utanför Afrika. Tycker ingen lyckats komma i närheten av Taube när det gäller att skriva texter som är poetiska, romantiska, exotiska, spännande och med en twist.

Listan:

No comments:

Post a Comment