Monday 19 August 2019

Hutlösa Refränglösa Hits

Denna fokuslista samlar refränglösa hits vilket givetvis snabbt ställer frågorna
* Hur definieras en refräng?
* Hur definieras en hit?

Det är intressanta frågor som går att bråka om länge. Men istället för att besvara dem har vi använt Enya-principen: dvs bidragen är hits och saknar refräng - åtminstone för den som bidragit med dem! (som är någon av andersj, anderslarsson, robert, jonas, pontus).

Lista här 

1. Burial - Distant Lights
"Enligt rykten använder inte Burial någon musikproduerande mjukvara utan klipper och klistrar sina ljudbilder direkt som råa samplingar, lite som en digital motsvarighet till att klippa och tejpa i rullbandspelare. Detta skapar den lite skeva, stökiga och refräng-lösa strukturen. Tillsammans med den smutsiga,  underjordiska men varma ljudbilden blir den en skön värld - med fragment av dub, garage, bladerunner samt dataspelet Another World - att krypa in i.
Men är detta verkligen en hit? Njae, nästan, i alla fall om man räknar uppföljande album Untrue (citat från wikipedia):
“ The album was nominated for a Mercury Prize in 2008, losing to Elbow's The Seldom Seen Kid. Untrue experienced a 1004% sales increase in the week following the Mercury Prize awards ceremony,[41] allowing it to re-enter the UK Albums Chart and reach a new peak of number 58." "

2. Radiohead - Karma Police
"När dom blev stora. Fin text och arrangemang. Videon är också grym."

3. Queen - Bohemian Rhapsody
"Tror inte riktigt jag behöver motivera hitfaktorn."

4. The Books (feat Jose Gonzales) - Cello Song
"Jag kunde lika gärna valt originalet av Nick Drake, (som egentligen hade uppfyllt hit-kriteriet bättre). Samtidigt är den här covern väl så bra och värd spridas! Idag är låten en ‘klassiker’ i Nick Drakes katalog, men faktum är när Nick Drake uppträdde i London ’69 fattade folk inte grejen: “The folkies did not take to him; [they] wanted songs with choruses. They completely missed the point.” – Michael Chapman."

5. Jefferson Airplane - White Rabbit
"Tror inte riktigt jag behöver motivera hitfaktorn."

6. Howlin' Wolf - Smokestack Lightnin'
"När Howlin' Wolf började spela tidiga versioner av låten, tillsammans med Charley Patton på 30-talet, kallades den för 'hypnotic one-chord piece'. Det beskriver låten väldigt väl. Samma ackord och riff återupprepas hela låten på samma sätt men på något sätt intensifieras det med hjälp av Howlin Wolfs sång och munspel. Den låg som högst 11:a på Billboards R&B-lista 1956 och är en av Howlin' Wolfs mest ikoniska låtar."

7. Radiohead - Weird Fishes/ Arpeggi
"Weird Fishes/Arpeggi blev framröstad till Radioheads bästa låt på deras sub-Reddit.  Låten har en väldigt fri struktur och är egentligen 3 verser och ett outro. För mig är det kombinationen av melodi, de intrikata gitarrarpeggiona, dynamiken och drivet i trummorna som gör detta till en av mina absoluta favoritlåtar."

8. Lou Reed - Andy's Chest
"En av mina favoritlåtar. Låten är Lou Reeds hyllning till Andy Warhol efter Valerie Solaras nästan lyckade mordförsök på den samme.
Lou Reed och John Cale hade avbrutit samarbetet med Andy precis innan mordförsöket och Lou ville visa att de fortfarande var tacksamma för hans hjälp med the Velvet Underground.
Låten innehåller ingen tydlig refräng men väl ett långt intro och nån form av stick. Det är inte den stora hiten på skivan (Walk on the Wild Side) men Transformer-skivan får i allmänhet anses vara en hit"

9. Radiohead - Everything In Its Right Place
"Motivering, det här är en låt i 100% refräng kategorin och skivan var ju definitivt en hit:
Kid A debuted at the top of the charts in Britain, where it went platinum in the first week, and it became Radiohead's first number-one album in the United States. 
Albumet delade recensenter och fans i två läger efter den tidigare betydligt mer gitarr och rockbaserade Ok Computer. Här ett axklipp från wikipedia:
Melody Maker critic Mark Beaumont called the album "tubby, ostentatious, self-congratulatory, look-ma-I-can-suck-my-own-cock whiny old rubbish ...
samt motsatsen:
Brent DiCrescenzo of Pitchfork gave Kid A a perfect score, calling it "cacophonous yet tranquil, experimental yet familiar, foreign yet womb-like, spacious yet visceral, textured yet vaporous, awakening yet dreamlike"
Syntare eller Hårdrockare, fast på tidigt 2000-tal, I vilket radiohead-läger var du då det begav sig?"

10. Niklas Strömstedt - Sista morgonen
"Herr Strömstedt räknas väl lite till en av de gamla svenska musikaliska kulturskatterna. Har personligen svårt för ca 98 procent av vad han gjort. Men denna är fin. Alla romanser man haft ekar i huvudet."


No comments:

Post a Comment