Friday 16 October 2020

En guide till Berlin

Ett enkelt knep för låtar att bli innehållsrika och mustiga tycker jag är om de handlar om en särskild plats. Alla ljud, melodier, textrader kopplas till en plats som man antingen har en relation till, eller som man får en relation till genom sången. Det är nya stridigheter i Nagorno-Karabach just nu, och jag känner att jag har varit där, men egentligen har jag bara lyssnat för mycket på Einstürzende Neubatens låt med samma namn.

Hypotes: Låtar som handlar om en plats kan i tankarna förflytta en dit, utan att man nödvändigtvis har varit där. Jag lekte lite med idén redan i min lista om hur Bangkok lät 1987, nu tänkte jag försöka igen. Se den här listan som er egen lilla reseguide till Berlin.

 Listan.


Grazer Damm. Mönstergata byggd bred och fin under nazisttiden för att stå emot bombmattor och eldsvådor. Inget kul ställe att bo på om man får tro låten.
 

Tempelhof. Flygplats byggd som en tysk örn av Albert Speer, mitt i stan. Nu ett strövområde som inbjuder till lek, motion och nationalistisk iver.

 
Neukölln. Jag känner en som varit där.

Alexanderplatz. Centrum för filmen "Berlin Alexanderplatz" av Rainer Werner Fassbinder. Förmodar jag, jag har inte sett den. Det är världens längsta långfilm på saftiga 902 minuter. Jag försökte läsa boken en gång, men det var omöjligt.






Volkspark Fredrichshain. Här har jag varit med han som varit i Neukölln. Inte mycket att se.

Tiergarten. Känd från Wim Wenders film "Himmel über Berlin", där ängeln Damiel blickar ut från Siegessäule och sedan blir kompis med Peter Falk, som annars spelar TV-detektiven Columbo.

Kreuzberg. Hamnar man inte här på sitt besök i stan gör man fel. Försök inte handla vinyl här, priserna är hemska.

Prenzlauer Berg. Från intellektuellt område i DDR till konstnärs- och ungdomsområde till svindyrt höginkomsttagarhak. En korv på Schönhauser Allee är obligatoriskt. Min favoritskjortaffär låg i närheten men den har stängt.




No comments:

Post a Comment