Thursday 9 March 2023

Svensk pop på svenska som jag tål

Flera av de senaste listorna från mig och andra har handlat om att "göra upp med 90-talet". Detta är en lista på samma tema, men inte strikt 90-tal. Jag gräver i det som spelades när jag växte upp.

Jag har en nerv någonstans i ryggraden  som börjar stråla ordentligt så fort artister som Orup, Peter LeMarc, Mauro Scocco, Anders Glenmark, Suzzies Orkester, Eva Dahlgren, Gyllene Tider, Freda, Eldkvarn, Thomas Ledin, Ra-ta-ta, Magnus Uggla, Niklas Strömstedt, Tommy Nilsson osv börjar spelas. Samma nerv signalerar intensivt till en "fight-or-flight"-del av hjärnan när generationen efter dvs, Pontus och Amerikanarna, Patrik Isaksson,  Kent,  Anne-Lie Rydé, Traste Lindéns Kvintett, Cajsa-Stina Åkerström, Lisa Nilsson, etc börjar ljuda.

Mitt mål med denna listan var att göra upp med denna "låtskatt" och att få rätt på den där krånglande nerven utan att behöva gå till en kotknackare.

Jag misslyckades!

Efter några dagars försök var det bara att kapitulera, jag klarar det inte. Missförstå mig inte - jag säger inte att Thomas Ledin och ex Lisa Nilsson är samma skrot och korn, och att allt detta är skit. Det är mer en diagnos av mig själv och traumatiseringen jag gick igenom genom P3 och stadstelevisionens listprogram.

Så vad är detta för lista då?

Jo, detta är listan på låtar inom detta lösa tema som jag hittade som jag faktiskt gillar - om än i lite begränsad dos. Jag fick ihop 8 låtar av olika artister, och några ligger långt ut på vänster/högerkanten och långt ifrån Orup, Peter Le Marc och Pontus och Amerikanarna som jag ursprungligen siktade på. Men på något sätt känns låtarna väldigt textdrivna, vilket nog var lite av temat jag letade efter.

Docenterna och Kjell Höglund kunde förekommit fler gånger men jag ville hålla mig till högst en låt per artist. Dessutom fick jag buffra upp med "Dive - Captain Nemo" som ju faktiskt har engelsk text, så den är mer av en gammal goding jag återupptäckte. Ändå fick jag inte ihop 10 låtar.

Lista

1. Webstrarna - Moln på Marken, 1992



Detta är precis vad jag letade efter. En gammal hit som man glömt bort från ett idag helt irrelevant band. Älskar den udda idén om att leva som ett moln på marken. Fin hook och 90-talsproduktion när den är som bäst.




2. Docenterna - Kalla Öl och Varma Element, 1984



Denna är egentligen lite för gammal för att passa perfekt i listans tema, och skulle egentligen velat ha med "Peppar och Salt" som jag tycker är en mina favoritpoplåtar på svenska och som kom lite senare (-92), men den hade jag redan haft med i nån liknande lista.

Docenterna hade kanske popsveriges punkigaste attityd och älskar Joppe Pihlgrens "dåliga" pratsjungar-sångröst. "Varma öl och kalla element" har framförallt ett jävligt coolt sound, även om man kan tycka att texten känns lite väl mycket Hammarby.



3. David Shutrick - Finland, 1992


Yes! Mitt i prick, en sån där söt 90-tals-pärla som jag har så svårt för. Här tycker jag David Shutrick lyckas få till både fin komposition och intressant text. Älskar hur han betonar "_en_ öl". Och hela "... hon kanske bor i Finland..." grejen funkar för mig. Gick igenom övrig katalog från David Shutrick och det var inget annat jag tålde ("Sambos på Försök" - FÖR HELVETE!!).







4. Olle Ljungström - En Apa som Liknar Dig, 2000

Detta var en stor hit vid millenieskiftet, så den är egentligen lite för sen för att passa originaltemat, men den fick komma med. Låter lite som Kent fast jag slipper Jocke Bergs röst och utan översentimentala texter. Vet inte exakt vad Olle menar med texten, men det låter spännande och viktigt och man vill veta mer. I övrigt är låten väldigt ordinär.







5. Kjell Höglund - En Stor Stark, 1989

Jag kommer ihåg att "Morgonpasset" hade en fabless för att spela Kjell Höglund som jag inte för mitt liv kunde förstå. Hur i helvete kan spela något som är så kackigt producerat i riksradion?, tänkte jag förargat. 

Idag har jag helt ändrat uppfattning och förstått att Kjell är en av de största vi haft senaste 50-åren, med en rad av otroligt fina låtar. Framförallt är det få som kan matcha bredden i hans texter. Allt ifrån desperationsuttrycket i "En stor stark" till den plojiga "Maggie har en MacIntosh" till den fantaysluktande "De Fördömdas Ö" till den livsfilosofiska "Inkognito". Karln är ett geni.

En Stor Stark ligger inte högst på min Kjell Höglund-lista, men var den låten jag hatade allra mest som ung så den får vara med.

6. Torsson - Klippan Centrum, 1989

Det finns egentligen inget gott att säga om den här låten, men av någon anledning gillar jag den ändå. Bonnig, lökig, ironisk (eller?). Det är bara så dumt att skryta om Klippans stadsplanering i en låt att det inte går att värja sig.




7. Di Leva - Själens Krigare, 1989


Ok, denna hade jag med i min Di Leva Lista  men jag var tvungen ha med en Di Leva-låt, eftersom jag tvärvänt när det gäller honom, iaf hans 80-tals-katalog. Good stuff.






8. Irma - Precis Som Du, 1991

Både Irma och hennes syster Idde Schulz var extremt inflytelserika inom svensk musik på 90-talet med flera stora hits i olika sammanhang. Jag tycker ändå superhitten "Precis som du" är rätt habil. Bra melodi, bra 90-talsproduktion. Texten är väl ganska mycket Formulär 1A, men man kan inte få allt.







9. Dive - Captain Nemo, 1990


Denna kan nästan ses som en parentes. En låt jag gillade som knatte och som jag blev glad över att återupptäcka i letandet. Sarah Brightman gjorde en cover på denna och jag hoppas killarna i Dive får lite extra stålar i royalties varje år någon hittar den.







No comments:

Post a Comment